Stratený vo vesmíre [IO %]
14.01.2015 03:00

Recenzia komorného sci-fi o chlapíkovi vo vesmírnej stanici.

Áno, vidíte dobre. 10%. Proste 10%.

Úvod sa odohráva počas Občianskej vojny resp. americkej vojny Juhu proti Severu. Vytriešťal som oči na televízor a rozmýšľal, čo to má so sci-fi. Overil som si názov, či naozaj pozerám Strateného vo vesmíre, ale prekvapene som pozeral. Prečo by sa film z prostredia vojny Juhu proti Severu volal Stratený vo vesmíre? Jedine, že by v tom bola búda. Zakopaný pes. Ale kde a prečo, to som fakt netušil.

Našťastie, po pár minútach sa film spamätal, opustil planétu Zem a dostal sa na vesmírnu základňu, na ktorej pobýva mladík. Dej sa odohráva v blízkej budúcnosti. Následne sa spojenie s Modrou planétou preruší a on zostáva sám v malom priestore. Ubiehajú dni, týždne a možno aj mesiace a roky, ale nie je to príliš jasné (ak nerátame bradu, ale tá môže teoreticky narásť aj za pár týždňov). Až pri konci sa dozvedáme, koľko času na stanici strávil.

Pred pozretím som o tomto nízkorozpočtovom filme veľa nevedel, ale z názvu som vydedukoval, že pôjde o niečo na spôsob Carga alebo Moon. Tieto filmy ma nezaujali až tak, ako som čakal, ale minimálne po vizuálnej stránke stáli za to a atmosféra bola tiež napínavá a to i bez slizkých votrelcov. Tajne som dúfal, že Stratený vo vesmíre mi aspoň jednu obludu ponúkne a zo sci-fi sa postupne pretaví do hororu.

Bohužiaľ, pretavil sa do niečoho, čo vlastne ani neviem, čo bolo. Okrem šialeného vojnového úvodu sa totiž aktuálny dej zo stanice často prelína s WTF scénami, kedy napríklad počujeme čudného rozprávača, tárajúceho dve na tri a vidíme pozemský život. Prípadne pred kamerou sedí starší chlapík v krátkych gatiach a rozpráva o tom, ako raz so synom išiel autom, zrazu ich predbehlo vlastné koleso (!) a len zázrakom auto zišlo z cesty a nikomu sa nič nestalo. Keď som tieto absurdné scény videl, bolo mi jasné, že sa na konci dočkám šokujúceho rozuzlenia.

Neviem, možno som sa ho aj dočkal, ale nepochopil som ho. Je teda zrejmé, že režisér, scenárista a kameraman v jednej osobe William Eubank je génius stokrát väčší ako Kubrick, pretože napr. jeho 2001 som pochopil v podstate bez problémov (až by sa dalo povedať, že tam nebolo čo nepochopiť). Povedal by som, že aj Soderberghov Solaris oproti Stratenému vo vesmíre pôsobí ako nenáročná sci-fi jednohubka. Eubank sa našťastie spamätal a v roku 2014 stvoril podstatne prízemnejšiu a nie podstatne, ale predsa len o dosť lepšiu sci-fi, The Signal.

Love, USA 2011, cca 84 minút

Réžia, scenár a kamera: William Eubank. Hudba: Angels & Airwaves. Hrajú: Gunner Wright a ďalší

............................................................................................................................