Atlas mrakov [7O %] Tlačiť E-mail
31.07.2015 03:00

Recenzia zvláštneho (nielen) sci-fi od tvorcov Matrixov a Lola beží o život.

Obsahuje spoliery.

Atlas mrakov som videl zatiaľ len raz a hoci som z neho pochopil maximálne 60%, relatívne dosť sa mi páčil a to pre jeho rôznorodosť. Ak by každý príbeh dostal celovečerný film, asi by to bola nuda, ale na malom priestore občasné klišé a zjednodušenosť neprekážajú.

Áno, film je na jednej strane do značnej miery nepochopiteľný, avšak na druhej sú scenáre plné klišé a predvídateľnosti. Samotné zápletky sú, keď sa to tak vezme, veľmi jednoduché. Napr.:

Domorodec (Tom Hanks) sprevádza do divočiny „mimozemšťanku“ (Halle Berryová), ktorá sa má dostať do bodu C a tam urobiť vec T.

Mladík (Ben Whishaw z Parfumu: Príbehu vraha) pomáha starému, uznávanému hudobnému skladateľovi (Jim Broadbent) skladať hudbu, začne spať s jeho mladou ženou (Berryová zamaskovaná na belošku) a následne sa mu starec (nie kvôli tomu) začne vyhrážať zničením kariéry.

Právnik (Jim Sturgess) cestuje loďou, spriatelí sa s čiernym pasažierom/otrokom a postupne ho jedom zabíja doktor (Hanks).

Androidka v ďalekej budúcnosti sa vzbúri, zamiluje a pridá sa k povstalcom v boji za lepšiu budúcnosť. Ich boj je ale od začiatku odsúdený na neúspech a na konci je zničená.

Ako vidíte, zápletky sú jednoduché, ale paradoxne práve to filmu dodáva rýchlosť napriek tomu, že trvá tri hodiny.

Vzhľadom na to, že skoro každý príbeh sa odohráva vo vizuálne výraznom prostredí (loď, ostrov, mesto budúcnosti, mesto minulosti...), nečudujem sa, že rozpočet bol 102 miliónov. Napriek tomu to po výtvarnej stránke nie je také vypiplané, ako som čakal. Domorodá dedina vyzerá skôr ako zo seriálu Herkules s Kevinom Sorbom, než ako scéna z vysokorozpočtového projektu tvorcov trilógie Matrix. Divočina vyzerá občas uchvacujúco, občas ako les v Bulharsku. Panoramatický pohľad na nočné futuristické veľkomesto mi mal vziať dych, ale vyzeral skôr ako koláž priemerných efektov bez života. To isté platí o akcii, ktorá nie je zlá, ale ani vymakaná. A je jej máličko.

Atlas mrakov je miestami nečakane drsný (rozprsknutie tela po páde z výšky, Forrest Gump podrezávajúci Hugha Granta) a nebojí sa homosexuality (jeden z režisérov bol kedysi muž).

Najviac sa mi páčila poviedka, v ktorej Hanks v divočine sprevádza „mimozemšťanku“. Pôvodne som si myslel, že sa dej odohráva v hlbokej minulosti, keď ešte nebol na svete Krištof Kolumbus a zrejme ani prarodičia Krištofa Kolumba. Preto ma prekvapilo, keď sa objavilo niečo ako vesmírna loď. Vtedy ma to začalo fascinovať, nakoľko ma dráždi predstava, že pred tisícročiami Zem navštevovali „bohovia z nebies“. Nakoniec sa z toho vykľulo niečo troška iné; ak som to dobre pochopil, Berryová nehrá mimozemšťanku, ale pozemšťanku z „vyššej sekty“, pričom ale jej druhovia Zem opustili a ona do hôr vyráža práve preto, aby ich pomocou mega-satelitu privolala. „Satelitná stanica“ (tak vysoko v horách, že aj Perinbabe by sa točila hlava) je úchvatná, detto rolička Huga Weavinga alias „diabla“ (chcem spin-off!). Pôvodne som čakal, že práve jeho bude mimozemšťanka hľadať, že to bude diabol sídliaci hlboko v srdci ostrova, ktorého chcú „vyššie bytosti“ prostredníctvom svojho vyslanca zneškodniť. Ale nakoniec sa ukázalo, že ho Hanks mal iba v hlave (alebo nie?). Ak som to správne pochopil, tento príbeh sa časovo neodohrával PRED ostatnými udalosťami, ale PO nich (išlo teda v podstate o post-apokalyptickú „poviedku“). Čiže aj príbeh so vzbúrenou anroidkou sa odohráva pred ním. Čiže následne sa na Zemi „niečo“ stalo, vinou čoho, pravdepodobne, svet padol a ľudstvo musí začínať odznova.

Menej ma bavil príbeh z lode, kedy sa právnik spriatelí s otrokom. Ani poviedka so skladaním hudby a príbeh z ďalekej budúcnosti ma neuchvátili, ale o všetkých troch platí, že hoci obsahujú viacero vecí, ktoré sú menej zaujímavé, stále obsahujú dostatok atraktívnych súčiastok na to, aby ste si i v najnudnejšej poviedke našli „to svoje“.

Ako päsť na oko pôsobí komediálna rovina s vydavateľom Broadbentom. Logika tu dostáva dosť zabrať (ujdú pár kilometrov, zaparkujú pri najbližšej krčme a čakajú, že ich nebudú hľadať?) a odľahčený tón rozprávania kontrastuje s podrezávaním hrdiel a zabíjaním detí. Ale práve žánrová rôznorodosť robí z Atlasu mrakov zaujímavý počin. Weaving tu hrá hlavnú zdravotnú sestru; evidentne ide o sesternicu suky z Preletu nad kukučím hniezdom.

Asi najmenej ma bavila naivná sprisahanecká pasáž so zlým Hughom Grantom. Myslím, že kebyže sa zápletka prenesie do trinástej série Kobry 11, mala by lepší scenár.

Ako sami vidíte, poviedky nemajú komplikované príbehy. To vážne, vážne, vážne nemajú. Prečo som teda minimálne 60% z nich nepochopil?

Pretože netuším, či to, že Hanks hrá šesť rôznych postáv (napr. pastiera kôz, vedca, mafiánskeho spisovateľa či doktora) znamená to, že to sú jeho minulé životy, alebo ide o šiestich rozdielnych mužov, ktorých náhodou hrá jeden herec, aby bola sranda. Postavy prežívajú déja-vu a občas si matne spomínajú na svoj predchádzajúci život (Broadbent vo vlaku), takže môže ísť ako o pointu rozprávania (Hanks sa najskôr musí stať zákerným doktorom, aby mohol byť povýšený na pastiera kôz komunikujúceho s „vyššími bytosťami“), ale i o samoúčelnosť znudených režisérov (Berryová hrá v ostrovnej časti „bohyňu“ i kanibalku, takže nemôže ísť o prevtelenie, ale ako vravím, film som videl iba raz, takže si nie som na 100% istý, či hrala kanibalku, ale zdá sa mi, že áno, no ak nie, ospravedlňujem sa).

Pokiaľ budete snímku pozerať pozorne, objavíte množstvo vecí, ktoré môžu, ale aj nemusia, mať kľúčový dopad na celkové vysvetlenie. Napr. rovina s novinárkou nemá s rovinou so starým skladateľom hudby nič spoločné... a zrazu Berryová v obchode počúva LP platňu skladby, ktorú kedysi zložil Whishaw s Broadbentom. Pričom kľúčové informácie k prípadu jej dá Whishawov (už starý) milenec!

Alebo mladý skladateľ si číta právnikov denník.

Alebo (ale toto som vážne možno len zle pochopil) domorodci vyznávajú bohyňu, ktorá je následne vyobrazená aj v „satelitnej základni“. Ide o vzbúrenú androidku?!

Alebo Whishaw nehrá len mladého skladateľa, ale tiež manželku vydavateľovho (Jim Broadbent) brata (Hugh Grant)!

Alebo, ako som už naznačil, James D´Arcy sa predstaví najskôr ako milenec mladého skladateľa a o niekoľko desaťročí neskôr zohrá dôležitú úlohu v ďalšom príbehu, keď poskytne novinárke informácie o elektrárni. Logicky je o X desaťročí starší a teda má náročnú masku. Takú náročnú, že som až na nete zistil, že išlo o jednu a tú istú postavu (a herca).

A teraz, ak sa vám chce a máte dva týždne dovolenky, môžete po večeroch rozmýšľať, čo to znamená (napr. rovina s útekom zo starobinca s „hlavnou“ myšlienkou filmu zdanlivo nesúvisí, ale v skutočnosti vydavateľ svoje zážitky spísal do knihy, ktorá bola sfilmovaná a ten film neskôr videla androidka a hlboko ju ovplyvnil v jej konaní). Mne sa nad „týmito“ vecami príliš premýšľať nechcelo, ale i tak bolo pozeranie Atlasu pre mňa dosť zaujímavé. Nečudoval by som sa, ak by mu niekto dal 100%... ale ani ak by mu dal 10%. A nepochybujem o tom, že na svete sa nájde dosť ako prvých, tak druhých.

Weaving má v Atlase šesť postáv – vrchnú zdravotnú sestru, „diabla“, nájomného vraha, „Kórejca“, právnikovho svokra a hosťa počas večere usporiadanej v dome skladateľa. Všetko hajzlov. Čakal som, že na konci sa objaví ako mega-kladná deus ex machina, ale nie, nič také.

Ani ostatní sa však nedali zahanbiť. Doo-na Baeová šesť postáv (3x androidka, právnikovu ryšavá biela manželka a žena, ktorej Weaving zastrelí psa), D´Arcy tri (z toho dve rovnaké, ale oddelené od seba niekoľko desaťročí + úplne „novú“ a to holohlavého „vyšetrovateľa“ v scéne s androidkou), Berryová šesť (vrátane belošky a aziatskeho jednookého doktora, ktorý androidku zbaví smrtiaceho obojku), Jim Sturgess šesť (napr. právnik, osloboditeľ androidky alebo zdravotnej sestre Hugovi Weavingovi na hlavu v krčme narazí sud), Jim Broadbent 5 (napr. i despotického kapitána lode), Keith David minimálne tri (čierneho komorníka, šéfa bezpečnosti v elektrárni a vodcu vzbúrencov v budúcnosti). Väčšinu som spoznal, ale napr. Hugh Grant mi prešiel cez rozum a to dokonca nie raz, nie dvakrát, ale rovno trikrát! Ako šéfa elektrárne a postavičku z „právnikovho príbehu“ som ho samozrejme spoznal. Kto by ho nespoznal? No ako vydavateľov (Broadbent) bohatý brat mstiaci sa za nasadenie parohov, vodca kanibalov a šéf androidej reštaurácie mi „ušiel“.

Najviac sa mi páčil Weaving, ale prekvapivo i Grant, Hanks a Berryová podávajú slušné výkony. Broadbent je ako vydavateľ zábavný, ako starý skladateľ už menej. Občas to Wachowskí s hviezdnym kastingom preháňajú (Susan Sarandonová ako Broadbentova osudová láska a kmeňová čarodejnica).

Akoby nestačilo, že Atlas mrakov robili svojrázni Wachowskí, atmosféru o ďalšie čudesnosti obohatil aj Tom Tykwer. Výsledkom je veľmi zvláštny film, ktorý je ako celok ohromne ambiciózny (snáď len 2001: Vesmírna odysea bola ambicióznejšia), v jednotlivých poviedkach ale prekvapivo jednoduchý. Spolu to vytvára celok, ktorý mnohí nebudú akceptovať (rozhodne je plný WTF momentov). Ja by som to až tak zle nevidel, avšak nie som ani nadšený/pozitívne šokovaný. Ale mám chuť niekedy si ho ešte aspoň jeden raz pozrieť, aby som ho „naplno“ pochopil. Čo o mnohých filmoch povedať nemôžem.

Niekto povie, že je to vizionársky film, ktorý (d)ocenia až budúce generácie. Iní budú presvedčení o tom, že je to proste len drahý, ale hlúpy film. Toto sa dá povedať aj o mnohých ďalších filmoch, ktoré alebo predbehli svoju dobu, ale boli tak giganticky WTF, že vyvolávali dojem „niečoho viac“ a nakoniec sa na ne zabudlo. Ja som sa každopádne dobre bavil, hoci som to skoro vôbec nepochopil. Atlas mrakov mi pripomínal podstatne lacnejšie Krvavé husle z roku 1998: tiež ambiciózne, odohrávajúce sa v rôznych časoch, s množstvom až samoúčelne hviezdne obsadených postavičiek.

Cloud Atlas, USA | Singapur | Nemecko | Hongkong | 2012, cca 172 minút

Réžia: súrodenci Wachowskí + Tom Tykwer. Hrajú: Tom Hanks, Halle Berryová, Jim Sturgess, Hugo Weaving, Hugh Grant, Ben Whishaw, Jim Broadbent, Susan Sarandonová, Keith David, James D'Arcy, Doo-na Baeová a ďalší