Spoza televíznej kamery 2 Tlačiť E-mail
Seriály
Napísal Ján Janočko
19.12.2012 04:00

Druhý článok o ľuďoch, ktorých poznáme len z titulkov (Seth MacFarlane, Matt Stone a Trey Parker, J.J. Abrams).

Stoja za úspechmi seriálov, ktoré sú populárne na celom svete. Ich tváre však väčšinou nepoznáme, aj keď sú to práve oni, kto pre úspech programu spravia najviac. Recenzie.org vám prinášajú druhý článok o persónach stojacich v pozadí toho najlepšieho, čo nám seriálová tvorba ponúka.

Seth MacFarlane A začnime hneď človekom, ktorý sa po úspechu svojho seriálu pokúsil svoj tieň prekročiť pár mesiacov dozadu celovečerným filmom o hovoriacom plyšovom mackovi Tedovi. Dablér, animátor, scenárista, komik, producent, režisér ale aj politický aktivista. Seth MacFarlane je otcom brilantných „Griffinovcov“. Okrem toho, že seriál tvorí, takisto v ňom dabuje niekoľko postáv. Takisto je tvorcom spin-offu „Griffinovcov“ - pod palcom má aj „Cleveland show“.

Seth vyštudoval Školu dizajnu na Rhode Islande, a práve toto miesto sa stalo domovom postavičiek jeho seriálov. V počiatkoch jeho kariéry pracoval pre spoločnosť Hanna-Barbera a jeho animácie boli súčasťou takých kreslených seriálov, ako napr. Johny Bravo, Cow and Chicken či Dexterovo laboratórium. Následne ho so zmluvou na vlastný seriál oslovila spoločnosť 20th Century Fox - no a to už je ponuka, ktorá sa rozhodne neodmieta! Aj keď vo vlastných projektoch ho nevidno, z času načas prijme nejakú menšiu rolu, ako tomu bolo v seriáloch „Ženy z rodu Gilmorovcov“ alebo vo „FlashForwarde“ (u nás známom aj ako „Spomienky na budúcnosť“).

Matt Stone a Trey Parker Ak vám tieto dve mená niečo hovoria, pravdepodobne patríte medzi pravidelných divákov „South Parku“. Presne tak, títo dvaja chlapíci stoja za americkým kultovým vulgárnym nechutným a mládeži neprístupným seriálom. Trey Parker je synom Randyho a Sharon a je bratom Shelley. Prečo to spomínam? Pozorný divák iste vie, že presne tak sa volajú členovia rodiny Marshových - Trey totiž sám seba "hodil" do kreslenej verzie ako Stana Marscha. A aby toho nebolo málo, jeho najlepší kamarát - Kyle Broflovski, je zase kreslený spoluautor Matt Stone.

Spoznali sa na univerzite v Colorade, ktorú obaja navštevovali. V roku 1997 ponúkli svoj projekt – „South Park“ americkej televíznej stanici Comedy Central. Po odvysielaní pár častí sa vedenie stanice rozhodlo pre pokračovanie - a dobre urobilo. „South Park“ sa v súčasnosti chystá už na svoju sedemnástu sériu.

J.J. Abrams Abramsa a jeho najväčšie projekty zrejme netreba predstavovať. Makanie v zákulisí má v krvi (obaja rodičia boli producenti) a tak nečudo, že sa Jeffrey Jacob dostal k niekoľkým projektom, ktoré si získali popularitu nielen v USA, ale aj za hranicami (aj keď v poslednej dobe už mu to nejde tak ako kedysi a jeho seriály nemajú také vysoké čísla sledovanosti). Abrams robí všetko. Producenta, režiséra, scenáristu...

Poďme na pár jeho projektov: ARMAGEDDON. Poznáte? Písal k nemu scenár. MISSION IMPOSSIBLE, tretia časť? Réžia + scenár. CLOVERFIELD? Ako producent. Ale poďme k seriálom. J.J. Abrams sa u nás asi najviac preslávil pravdepodobne „Nezvestnými“. Predtým však pracoval napríklad na seriály „Alias“, ktorý sa u nás tiež vysielal. Populárny je tiež jeho mysteriózny „Fringe“, „Alcatraz“, či aktuálny projekt ktorý má pod palcom – „Revolution“. Nominácie na rôzne ceny sú u Abramsa samozrejmosťou. Napriek tomu, že už nie je stopercentnou zárukou úspechu, ako kedysi, televízie s ním radi spolupracujú. A nie je sa čo čudovať. Vždy totiž dokáže ponúknuť originálny produkt pre širokú vrstvu divákov.

Prvý diel.