Chuckyho kliatba [4O %] Tlačiť E-mail
15.10.2013 03:00

Recenzia pokusu o Chuckyho návrat... ktorý v podstate vôbec nevyšiel.

Mnohí určite nebudú súhlasiť so zaradením tohto hororu do pod-žánru slasher, ale podľa mňa spĺňa jeho charakteristiku.

Recenzia obsahuje spoilery.

Všetko sa začalo v roku 1988, keď vznikla DETSKÁ HRA. Vyrastali na nej mnohí ľudia narodení povedzme začiatkom 80-tych rokov. Spomínam si na temné hlboké letné i zimné noci, ktoré som strávil dlhým čakaním na polnočné premietanie Chuckyho v ďalšom jeho hororovom dobrodružstve na Nove, prípadne na nemeckej stanici, kde som síce nerozumel ani slovo, ale vtedy mi to neprekážalo. Pamätám si tiež to, že vtedy som sa reálne bál, že sa Chucky ukrýva pod moju posteľ. No proste horor!

(So sériou býva spájaný tento rok 63-ročný Brad Dourif, ktorý si v „jednotke“ zahral sériového vraha a okultistu Charlesa Lee Raya a následne nadaboval Chuckyho vo všetkých filmoch.)

V roku 1990 vznikla dvojka, ktorá bola plus mínus to isté len ešte o čosi lepšie. Aspoň taký pocit som z toho vtedy mal. Určite pomohla aj nadväznosť na prvý diel (hrdinom opäť bol malý úbohý Andy Barclay), svižnejšie tempo, možno ešte hororovejšia atmosféra a rozšírenie univerza o Andyho staršiu nevlastnú sestru (vtedajšia hviezdička Christine Eliseová – „Jump Street 21“).

Trojka (1991) pre mňa bola veľkým sklamaním. Slabý príbeh (vojenská škola?!), slabý Chucky a slabý Andy (už ako tínedžer, navyše hraný úplne iným hercom). Proste „nič moc“.

Oproti štvorke (1998) a päťke (2004) to ale bol poctivý atmosférický horor. Naopak, štvorku s päťkou dodnes úprimne nenávidím. Všeobecne nemám rád, ak sa mieša dokopy horor s komédiou, no tu bolo previnenie filmárov ešte horšie, pretože sa jednalo o sprznenie mojej filmovej detskej lásky. Bohužiaľ sa toho svinstva dopustil jeho „otec“ osobne, Don Mancini (*1963).

Prvý diel síce režíroval Tom Holland, ale bol to práve Mancini, kto to celé spískal. Na všetkých dieloch sa podieľal ako scenárista, pričom štvorku zároveň produkoval a päťku už aj režíroval. Tento človek, teda človek, ktorý sériu v podstate vytvoril v jednotke, dvojke a trojke, ju následne zničil v štvorke a päťke. Po nich začal hovoriť, že nápad s komédiou bol zlý, že „skutočný“ Chucky má podobu vážneho hororu a že chce nakrútiť ďalší diel, ktorý by sa niesol práve v duchu prvých troch dielov.

No... na jednej strane som sa tešil. Na strane druhej mi to bolo relatívne fuk (predsa len už nemám desať rokov). Hlavne ma ale hnevalo, že človek, ktorý to všetko pokazil, sa teraz tvári ako svätý za dedinou. To máme všetci, evidentne v čele s pánom Mancinim, takú krátku pamäť? Všetko to bola predsa jeho chyba! Kebyže sa aspoň oficiálne ospravedlní. Alebo kebyže mu niekto ukradne autorské práva a urobí štvorku a päťku v garáži načierno. Ale nie! Mancini bol za tieto hrozné časti zodpovedný zo všetkých najviac a štvorku s päťkou, nech už sú akokoľvek zlé, musíme, či sa nám to páči alebo nie, rešpektovať ako plnohodnotnú súčasť série. V roku 2013 nakoniec niekde v pekle zohnal 5 miliónov na šestku a uviedol ju rovno na video. Áno, je vážna a bez humoru, ak teda za humor nepokladáte Chuckyho hlášky a brutálne vraždy (ale tento „humor“ bol aj v prvých troch častiach a nenarúšal hororovú atmosféru). A nie - nie je to dobré. Ani omylom to nie je dobré.

Mancini šestku nielenže napísal, ale ju aj režíroval. A treba skonštatovať, že sa zasekol v 80-tych rokoch, prinajlepšom v 90-tych. Odhadnuteľný podpriemerný scenár, nulové prekvapenia (až na jednu výnimku, ktorá prepája šestku s predchádzajúcimi dielmi, viac o nej dole), herecké výkony na úrovni porna (s výnimkou ústrednej hrdinky na vozíku Nicy, ktorá sa aspoň snaží a ktorú hrá dcéra Brada Dourifa Fiona), výprava domu veľkého jak hovado pripomína ľubovoľný diel MAJSTRA BÁBKARA (to nebola pochvala) a postavy také béčkarské, že sú už až céčkarské. Šestka na niektorých miestach vyzerá fakt zle a nízkorozpočtovo. Mancini, pre ktorého sa našťastie jedná len o druhý „režisérsky“ celovečerný film v poradí, by mal s režírovaním prestať, kým niekomu (sebe alebo druhým, ale hlavne druhým) fyzicky alebo psychicky neublíži.

Spočiatku to myslí dobre. Nulový humor, komorný príbeh, dobre vyzerajúci Chucky a dokonca jemné sústredenie sa na psychický stav hlavnej hrdinky. Potom nastáva prvá vražda, do domu prichádzajú rodinní príslušníci (a kňaz), na kraj padá noc a rána sa skoro nikto nedožije. Keď po prvej hodine boli vyvraždené skoro všetky postavy, pýtal som sa, o čom to ešte bude 30 minút. No o čom. O ničom. Tupé postavy, úplne nelogické správanie postáv (od Chuckyho cez hrdinku po obete) a ďalej sa mi mínusy už ani nechce vymenúvať (no zaujal ma hrdinkin bezproblémový pád na hlavu a na kamennú dlážku). Mancini okrem réžie robil aj scenár a produkciu, takže zasa ide vina na jeho plecia.

Našťastie v závere prichádza flashback, ktorý prepája túto časť s predchádzajúcimi. V retrospektíve uvidíme priamo Dourifa alias Charlesa Lee Raya. Ako sa ukáže, bol to rodinný priateľ Niciných rodičov. Zabil jej otca (vyzeralo to ako nehoda), aby mohol mať jej tehotnú matku pre seba. V tom čase už bola na svete Nicina staršia sestra, kým samotná Nica bola ešte len v matkinom bruchu. Nastalo peklo vyvrcholiace tým, že Raya v hračkárstve zastrelil policajt. Ale tesne predtým, než prevtelil svoju dušu do Chuckyho, stihol ublížiť ešte nenarodenej Nice. Práve preto je ochrnutá.

Potiaľto relatívne dobre. Bohužiaľ, Chucky sa v šestke hlási nielen k udalostiam z prvých troch dielov, ale aj z nasledujúcich dvoch. Nielenže spomína rodinu Tillyovcov, ale dokonca má na konci cameo samotná herečka Meg Tillyová, ktorá hrala v podstate samú seba v päťke. Akonáhle príde tento herecký zjav a „skvost“ na scénu, horor sa opäť mení na komédiu (ktorá vôbec nie je vtipná). Koniec je samozrejme otvorený úplne dokorán, aby mohla byť sedmička. Teoreticky.

Prakticky je tu ale scéna po záverečných titulkoch, v ktorej nemá cameo nikto menší, než Andy a dokonca ho hrá Alex Vincent! Scéna skončí tak, ako nečakáte, ale ani tak nie je problém so sedmičkou. Chucky prežil už horšie veci.

Osobne dúfam, že ak pribudne do série ďalší diel – a to skôr alebo neskôr pribudne -, bude z hry vyradený Mancini. V pohode môže ísť o remake z dielne Michaela Baya alebo aspoň Sama Raimiho, hoci všetci budú hromžiť. Okrem mňa. Ja hovorím „len nie Mancini, preboha len už nie Mancini, fakt stačilo“.

Curse of Chucky, USA 2013, cca 97 minút

Réžia a scenár: Don Mancini. Hudba: Joseph LoDuca. Kamera: Michael Marshall. Hrajú: Fiona Dourifová, Brad Dourif, A Martinez, Jennifer Tillyová (cameo), Alex Vincent (cameo po záverečných titulkoch) a ďalší