Evidence [4O %]
26.11.2013 03:00

Recenzia skoro-found-footage slasheru s Radhou Mitchellovou a nečakaným rozuzlením.

Na úvod upozornenie. Nepomýľte si túto EVIDENCE (z roku 2013) s EVIDENCE z roku 2012, ktorá pojednávala o lesnom výlete bezstarostných mladých Američanov, ktorý sa zmení na peklo. Toto je o autobusovom výlete... Ktorý sa zmení na peklo...

Skupinka mladých Američanov, ktorých najväčším problémom je, ako sa presláviť v Hollywoode, vyráža do Las Vegas. Len oni, malý autobus, čudná ženská s vakom plným peňazí a čudný autobusár. Po zvláštnej dopravnej nehode (na prašnej opustenej ceste) sa vyberú hľadať pomoc do neďalekého čosi ako auto-servisu. Po dorazení na miesto zistia, že je dávno opustené a v dezolátnom stave. Na kraj padne noc. A oni tu nie sú sami.

Na začiatok to skúsim bez spoilerov. EVIDENCE totiž patrí medzi filmy, ktoré sa v závere pokúšajú o šokujúci zvrat. Podľa mňa nevyšiel. Pôsobí skôr ako zvratok, než zvrat. Pripadal mi samoúčelný a zbytočný a v podstate nešokujúci, čo je u šokujúceho zvratu troška problém. Vycucaný z prsta počas obedňajšej prestávky.

Lenže práve pocit, že na konci nás čaká Veľké Odhalenie, umožňuje pozabudnúť na to, že to začalo relatívne inteligentne (úvod z miesta činu a samotná zápletka pripomínajúca Mangoldovu IDENTITU), no rozhodne to tak nepokračovalo. Po sviežom úvode sa to zvrhne v „klasiku“. Noc, opustené desivé miesto uprostred nebezpečnej púšte, hysterické výkriky, chaos, samoúčelné hádky, nesympatické kravy, tupí chalani. Prvé, čo postavy urobia po tom, čo zistia, že je kúsok od nich psychopatický vrah, je to, že sa začnú hádať o to, či si to majú nahrávať na kameru/mobil. No proste nádhera.

Nepomáhajú ani nelogické rozhodnutia postáv. Tie veľakrát odporujú tomu, čo postavy pred chvíľkou povedali (autobusár vyhlási, že ísť v noci k zhavarovanému autobusu územím plným hadov by bolo nebezpečné aj bez naokolo sa potulujúceho vraha, no v nasledujúcej scéne už veselo hopsá k autobusu v spoločnosti bezbrannej blondínky a je úprimne prekvapený, keď na nich zaútočí vrah).

Samotné obete sú idioti a na ich vyhrotené emócie pod vplyvom extrémnej situácie sa nepozerá príjemne. Kým u ZÁHADY BLAIR WITCH som si hovoril „tá Heather nie je príjemná baba, ale správa sa tak, ako by som sa na jej mieste správal ja“, u EVIDENCE som si čoraz podráždenejšie predstavoval, že vezmem lopatu a všetky tie kravy, husi, kačice a somárov pobúcham po hlavách, aby sa spamätali a začali jednať tak, aby mali aspoň malú šancu prežiť. Bohužiaľ, nelogické správanie sa stupňovalo. Nakoniec ma iritovalo tak veľmi, až mi celý film začalo byť ľahostajný a začal som čoraz častejšie pozerať na hodinky.

Niektorí ocenia „hru na vraha“. Kto zabíja a prečo? Ukrýva sa pod maskou autobusár alebo niekto úplne iný? Tvorcovia (v čele s brutálnym režisérom Olatundeom Osunsanmim, ktorého podrazácky ŠTVRTÝ DRUH ma mal varovať) viackrát použijú falošnú indíciu a keď už sme si istí, že vieme, kto vraždil, tak sa ukáže, že daná osoba v skutočnosti vôbec, ale fakt že vôbec, nevraždila. Niekomu táto zákerná hra zrejme neveľmi schopného scenáristu Johna Swetmana môže pripadať vtipná. Mňa otravovala, lebo mi bolo jasné, že nie je logické, aby sme sa po trištvrte hodine dozvedeli identitu vraha.

Zatiaľ samá kritika, že? No hodnotenie „až“ 40% naznačuje, že to úplná katastrofa nakoniec predsa len nebola. Môžu za to hlavne tieto veci:

1) Spomínaný začiatok, v ktorom „zamrznú“ postavy + podobne nakrútený záver. Je to ako úvod SWORDFISHU: OPERÁCIE HACKER a veľmi sa mi to páčilo.

2) V skutočnosti sa celý dej neodohráva v nudnej púšti. „Púštna“ pasáž je totiž rozprávaná formou retrospektív. V skutočnosti sa dej odohráva v „súčasnosti“, krátko po tom, čo polícia našla miesto činu. Rázna vyšetrovateľka (Radha Mitchellová má horory rada – ČIERNOČIERNA TMA, SILENT HILL, NÁVRAT DO SILENT HILL, THE CRAZIES, KROKODÍL: NÁVRAT DO KRVAVEJ LAGÚNY), jej pravá ruka, traumatizovaný policajt a svojrázny technik sú zatvorení v miestnosti a sledujú záznamy z kamier a mobilov. Napriek tomu sa nejedná o klasický found footage; scény s policajtmi sú nakrútené „normálne“ ako bežný hraný hollywoodsky film.

3) Vrahovi môžeme zagratulovať. So svojím imidžom (zváračská helma, montérky a spájkovačka) sa hravo môže zaradiť po bok najabsurdnejších filmových zabijakov. Hneď vedľa vraždiaceho potápača s krompáčom (MÔJ KRVAVÝ VALENTÍN + remake) a vraždiaceho Santa Clausa (SILENT NIGHT, „American Horror Story - Asylum“).

4) Niektoré hardcore okamihy. V najdrsnejšom vrah z obete doslova trhá kúsky mäsa a hádže ich na zem.

5) Záverečné rozuzlenie. Celý tento odsek pozostáva zo spoilerov, takže ak ste film nevideli, tak preskočte na nasledujúci. Na konci sa ukáže, že vrahom je najnevinnejšie vyzerajúci človek. Pravdaže hlavná hrdinka, ktorá sa chce stať herečkou. Mala pomocníčku – blonďavú hysterickú kameramanku, s ktorej pomocou nakrútila tento „film“, aby sa preslávila. Ale domyslela to? Lebo to znamená, že sa bude do konca života ukrývať, prípadne opustí USA a rozhodne sa teda žiadnou hollywoodskou hviezdou nestane. Troška čudná predstava kariéry. Ešte som to chápal u psychopata Mickeyho vo VRESKOTE 2, ale tu nie. Nevraviac o tom, aké sú obe perfektné zváračky. To išli predtým na nejaký kurz alebo preškolenie z úradu práce? Rozhodne by to chcelo prequel a spin-off, ideálne s cameom nášho ministra práce, sociálnych vecí a rodiny.

Záverom. Má to dosť zaujímavých a relatívne originálnych prvkov na to, aby sa to dokázalo „oddeliť“ od vyložených béčok. Ale áčko to tiež nie je. To teda vážne ani omylom. Druhá IDENTITA sa nekoná. Ale aby som bol férový: nie je to ani ďalšia KRVAVÁ HOSTINA. Aspoň nie tak úplne.

Evidence, USA 2013, cca 94 minút

Réžia: Olatunde Osunsanmi. Scenár: John Swetman. Hudba: Atli Örvarsson. Kamera: Lukas Ettlin. Hrajú: Radha Mitchellová, Stephen Moyer, Torrey DeVittoová a ďalší