Super Hybrid [2O %]
19.12.2013 03:00

Recenzia slasheru, v ktorom postavy vyvražďuje auto.

Natrafiť na dobrý autový horor je ťažké napriek tomu, že ich je ich málo. Behom desaťročí vzniklo snáď dvadsať. Aj to asi preháňam. Napadá mi napríklad snaživá kingovka CHRISTINE Johna Carpentera, sedemdesiatkové béčko s Jamesom Brolinom AUTO a samozrejme Spielbergov klasický DUEL. Potom prišla kniha Stephena Kinga „Z Buicku 8“, ktorá dodnes nebola sfilmovaná. Máme tu ale aspoň Kingov hrozný režijný debut VZBURA STROJOV, kde zabíjali stroje všetkého druhu (vrátane áut a automatu na nápoje). Už sa pomaly blížime do finále, kde na nás čaká VRAŽDIACI BULDOZER, jeden z posledných filmov Lucia Fulciho DVERE DO TICHA, zopár duelovských kópií (napr. JAZDA SMRTI so Steveom Zahnom a Paulom Walkerom) a horory, v ktorých malo vraždiace auto aspoň cameo (úvod JEEPERS CREEPERS).

Je zvláštne, že hoci ich je tak málo, skoro všetky sú v lepšom prípade priemerné.

V roku 2010 sa o nový zárez do tohto hororového pod-žánru pokúsil francúzsky režisér Eric Valette (americký remake ázijského ZMEŠKANÉHO HOVORU). Bohvie, prečo sa rozhodol nakrútiť horor o zabijackom aute. Ale zrejme z rovnakého, z akého nakrútil ZMEŠKANÝ HOVOR.

SUPER HYBRID stál cca 13 miliónov dolárov a je to na ňom (ne)vidieť. Skoro celý sa odohráva v šerých/tmavých priestoroch podzemného autoservisu. V ňom sa práve nachádza skupinka zamestnancov, vedená nesympatickou (ale takí sú v tomto filme všetci) hysterkou a necharizmatickým Izraelčanom Odedom Fehrom (ktorý mi v MÚMII ako „bradatý strážca egyptského tajomstva s guľometom“ pripadal svojho času super). Z priestoru je z istých dôvodov nemožné dostať sa von, takže sú v nich uväznení s autom, ktoré má biologický pôvod a dokáže sa meniť na rôzne druhy vozidiel. Niečo ako Transformers.

Tvorcovia sa pokúsili vysvetliť existenciu takéhoto vozidla v hovadskej a zároveň seriózne poňatej scéne, kde mladý automechanik používa talianske názvy hlavonožcov, ktoré vraj dokážu meniť podobu. Z nejakého dôvodu predpokladá, že tieto hlavonožce súvisia s autom (?!?!?!...?!?!...). Všetky pokusy o logické vysvetlenie niečoho tak absurdného pravdaže zlyhávajú. Ak v závere režisérovi išlo o zasiatie strachu, ktorý by sa podobal na ten, ktorý kedysi zasial (v súvislosti s morom) Spielberg, potom zostáva len sucho skonštatovať, že sa mu to nepodarilo.

Ja osobne proti komorným hororom nič nemám. Očakávam od nich ale, že budú tvorcovia múdri a nebudú poukazovať na nízky rozpočet. To by ale nebol Eric Valette, aby do filmu s takým smiešnym (ne)rozpočtom nenapchal počítačové triky. Sú samozrejme hrozné a svojou mizernou „kvalitou“ pripomínajú televízne céčka (napr. ZAVALENÝCH s Christopherom Atkinsom).

Hnusný vzhľad filmu je relatívne zarážajúci. Iste, rozpočet nepresiahol sumu 15 miliónov. No na film bez hviezd (najslávnejšou tvárou kastingu je pre väčšinu pozemskej populácie dávno zabudnutý Fehr, inak všade samé neznáme tváre) to nie je až tak málo. Dvojnásobne, keď vezmeme do úvahy nevýpravnosť projektu (skupinka hercov v podzemnej garáži). Takže ťažko povedať, kam sa oných 13 miliónov podelo. Trojnásobne, keď kameramanom bol John R. Leonetti (robil relatívne veľké filmy MASKA, MORTAL KOMBAT, KRÁĽ ŠKORPIÓN alebo Wanovo ZLOVESTNÉ TICHO).

Musím dať len 20%, pretože je to fakt zlé. Všetky postavy sú nesympatické, čo je podľa mňa problém. Že herci nemajú čo hrať a miestami sú až bezradní, mi neprekážalo až tak, ako ich nesympatickosť. Samotné auto nie je démonické, nejde z neho strach ani rešpekt. Scény s ním sú nakrútené rovnako nudne, nezáživne a banálne, ako zvyšok filmu. Ktorý je mimochodom zbytočne dlhý – trvá až hodinu a pol. Kým iné filmy sa po hodine a pol ešte len rozbiehajú, u SUPER HYBRIDA je táto dĺžka zbytočne monštruózna. Film som si musel pozrieť na tri razy (každý raz 30 minút) a neviem, ktoré z tých „razov“ bolo vyčerpávajúcejšie.

Cítil som sa, ako keby som pozeral dávno zabudnutý horor z 80-tych rokov. Zastaraný a zaseknutý v dobe (scenárista Benjamin Carr v minulosti napísal 13 DUCHOV alebo videofilm HELLRAISER: NÁVRAT MŔTVYCH...). Ak by to malo aspoň šesť dobrých scén, sympatickejších hrdinov a v závere by neboli použité počítačové efekty, možno by som dal 40%. Takto ale v žiadnom prípade. Ale som relatívne rád, že som si SUPER HYBRIDA pozrel: som hororový fanúšik a mám rád prehľad. Len som samozrejme radšej, ak sa mi do pozornosti dostane dobrý film.

Super Hybrid, USA | Nemecko 2010, cca 94 minút

Réžia: Eric Valette. Scenár: Benjamin Carr. Hudba: Martin Tillman, Thomas Schobel. Kamera: John R. Leonetti. Hrajú: Oded Fehr, Melanie Papaliaová, John Reardon a ďalší