Wrong Turn 5: Bloodlines [2O %] Tlačiť E-mail
31.01.2014 03:00

Recenzia slasheru zo série, ktorá nezačala zle. Ale...

Séria PACH KRVI si dávno žije svojím vlastným svojráznym životom. Neočakáva od nás nič viac, než zarobených zopár miliónov, aby mohla veselo pokračovať ďalej. A vlastne nie veselo. Ale jej producentom je to jedno. Lebo dôjdu k niekoľkým miliónom a sú radi, že sú radi.

Séria PACH KRVI si z nejakého dôvodu predovšetkým v Amerike našla pomerne početnú základňu fanúšikov, ktorí sú jej z nejakého záhadného dôvodu verní. Kvôli dobrým príbehom, silným hereckým výkonom, skvelým dialógom či čomukoľvek originálnemu, to ale evidentne nie je, pretože táto sága niečo také už od záverečných titulkov prvej časti (a už tá nebola žiadny klenot, oproti dnešnej päťke ale pôsobí ako OSVIETENIE od Kubricka) neobsahuje.

Napriek tomu vznikajú ďalšie a ďalšie diely. Som dosť zaskočený, že sa píše rok 2014 a ešte tu nemáme šestku. Ale verím, že to tvorcovia dobehnú. Bohvie, kde a ako sa to skončí. V podstate sa takto dá pokračovať navždy – všetky časti majú malé rozpočty, takže aj ak budú uvádzané rovno na video (do kín išiel len prvý diel, ostatné boli robené rovno pre video-trh), dokážu na seba, s trochou snahy, zarobiť. Osobne si to neviem vysvetliť. Zotrvačnosť z dôb prvého PACHU KRVI, ktorý bol, v rámci možností, dobrým žánrovým remeslom?

To asi nie – po otrasnej „reality šou“ dvojke, len o čosi lepšej „väzenskej“ trojke a ešte o čosi lepšej (ale stále podpriemernej) snežnej štvorke už predsa nemôžu existovať diváci, ktorí by od tejto série čakali kvalitu.

Čo od nej teda očakávajú?

Myslím si, že čoraz krvavejšie (a samoúčelnejšie, miestami je to až smiešne) scény a nahotinky. Minimálne od štvorky sa v jednotlivých dieloch začína objavovať čoraz viac sexu. Nie je to samozrejme porno, ale erotiky je dosť a je nasnímaná (na to, že sa nejedná prioritne o erotický film) pomerne odvážne.

Žiadny tretí dôvod mi nenapadá. Snáď ešte humor, či skôr, aby som bol presnejší, zúfalý pokus o detinský humor, ktorý rozosmeje maximálne 16-ročných. Možno 17-ročných. 18-ročných už asi nie.

Séria v trojke prešla pod ruky režisérskeho babráka Declana O´Briena, ktorý od štvorky do série komponuje aj svoj druhý „úžasný“ talent a to písanie scenárov. Ťažko povedať, v čom je horší, no vidím to približne 50 na 50. Ak aj vy ste (kým neprišla päťka) za najslabší diel pokladali dvojku, treba Declana pochváliť. Trojka bola kvalitnejšia a štvorka, odohrávajúca sa v zasneženom horskom bývalom blázinci, dokonca ešte o kúsok kvalitnejšia. Od päťky som logicky čakal zasa o stupeň vyššiu kvalitu a modlil som sa, že pri osemnástej časti sa na to už dokonca možno bude dať pozerať za triezva. Bohužiaľ, päťka je nečakaný prepad dole. O´Brien sa pokúsil univerzum kanibalských bratov-mutantov obohatiť o postavu ich brata, ktorý nie je postihnutý a vie rozprávať. Dokonca ho obsadil hororovým béčkarským ksichtom Dougom Bradleym, ktorý sa preslávil tým, že mal celú svoju filmovú kariéru na tvári klince v HELLRAISEROCH. Jeho psychopat je však taký afektovaný a diabolský za každú cenu, až je komický.

Samotní traja kanibali (mám pocit, že každý z nich už v predchádzajúcich dieloch minimálne raz zomrel) sú ukazovaní pomerne detailne, navyše sa časť filmu odohráva za bieleho dňa. Dostaví sa pocit dezilúzie, pretože na maskách prvej časti sa podieľal špičkový maskér Stan Winston (a aj ju produkoval). Renomované časy sú preč. V päťke vyzerajú otrasne. Vysmiaty lukostrelec a dvaja škaredí, strapatí a veľkí chlapi v kockovaných košeliach.

Celý film do značnej miery vyzerá amatérsky. A to nemyslím ako urážku, ale vážne. Ako keby autorské práva kúpil človek, ktorý dva dni nato umrel, kvôli súdnym ťahaniciam by nikto najbližších X rokov nemohol nakrútiť ďalší diel a tak sa skupinka študentov filmovej školy, ktorá na prvom PACHU KRVI vyrastala, rozhodla doma na kolene nakrútiť niečo ako poctu. Ich akoby nulovému rozpočtu/talentu plne odpovedá ako hnusná výprava lesa, tak aj hnusná výprava vyľudneného mestečka. Tento film vyzerá po vizuálnej stránke hrôzostrašne lacno.

Vrcholom je ale až scenár, ktorý nemá s normálnym logickým uvažovaním priemerne inteligentného človeka nič spoločné:

1) Už úvod s reportérkou a hraním sa na dobrého záchrancu je zbytočný; prečo ju Bradley rovno nezabil?

2) Policajtka príde na miesto činu, kde je nabúrané auto, pri ňom dve hysterické tínedžerky a traja chalani kopú na ceste ležiaceho postaršieho chlapa (ktorý na nich tesne predtým zaútočil nožom, to ale policajtka nevie). Prvé, čo urobí, je, že zatkne onoho chlapa (a hysterickým dievčatám, ktoré vidí prvý raz v živote a ktoré pokojne môžu byť masové vrahyne, sa je celý čas otočená chrbtom).

3) Kvôli neďalekému festivalu sa v nočnom mestečku nenachádza ANI JEDEN človek. VŠETCI, komplet kurva do jedného, sú na festivale mimo mestečka! Vrátane psov a mačiek!

4) Magor povie istej postave, že si vychutná jej smrť. Potom ale len zapáli miestnosť, v ktorej postava je (živá) a odíde.

5) Hoci sú traja bratia teoreticky kanibali, prakticky sa podľa toho vôbec nesprávajú. Každého zabíjajú, ale telo bez záujmu odhodia a idú zabiť ďalšieho.

6) Keď dvaja mladí na začiatku sexujú v stane, vtrhnú im doňho kamaráti, pričom jeden z nich má na tvári masku ako „chichotajúci sa lukostrelec“. Ako je to možné?!

7) Dvaja hrdinovia začnú hľadať svoju kamarátku tak, že chodia v nočných uliciach vyľudneného mestečka a vykrikujú jej meno. Vedia, že niekde blízko sú traja smrteľne nebezpeční kanibali.

Čo sa mi páčilo? Sex, spôsob, akým je v úvode zobrazený názov filmu (číslovka 5 sa objaví prostredníctvom odťatej ruky s piatimi „vystretými“ prstami) a absolútna surovosť tvorcov voči kladným postavám (nechcem spoilerovať, ale happyend nebude). Inak? Jedno slovo. Utrpenie. Alebo sedem. Dobre, že sa toho nedožil Stan Winston.

P.S. – UPTADE. V apríli 2015 TV Joj film uviedla pod názvom Pach krvi 5: Krvavý masaker.

Wrong Turn 5: Bloodlines, USA 2012, cca 87 minút

Réžia a scenár: Declan O´Brien. Hudba: Claude Foisy. Kamera: EmilTopuzov. Hrajú: Camilla Arfwedsonová, Roxanne McKeeová, Doug Bradley a ďalší