Ľadová smrť II [6O %] Tlačiť E-mail
06.02.2014 03:00

Recenzia pokračovania nórskeho slasheru. Obsahuje aj mini-recenziu trojky.

Text má spoilery (aj na HALLOWEEN 2).

Niekedy sa preživšia hrdinka v hororových sériách vracia na miesto činu (VOTRELCI, PÁD DO TMY 2, ZOMBIES: POČIATOK). Inokedy si zlo príde pre ňu (HALLOWEEN 2).

V našom prípade je reč o Jannicke v podaní Ingrid Bolsø Berdalovej, ktorú môžete poznať aj z hollywoodskych produkcií (z ČERNOBYĽSKÝCH DENNÍKOV alebo ako zlú čarodejnicu z JANÍČKA A MARIENKY: LOVCOV ČARODEJNÍC).

Koľko nórskych hororov, ak nie ste Nór alebo nežijete v Nórsku, poznáte? Mne momentálne napadajú len TEMNÉ LESY. A samozrejme slasher Roara Uthauga ĽADOVÁ SMRŤ z roku 2006. Videl som ho okolo roku 2011 a bol som spokojný. Bohužiaľ nie veľmi spokojný na 80%, ale „len“ spokojný na 60%. Malo to veľa plusov (nórski hrdinovia, horský bývalý hotel zavalený snehom, v jeho útrobách šialený vrah), nanešťastie ale aj veľa klišé. Ani univerzum okolo ústredného monštra na mňa ktovieako nezapôsobilo, hoci musím uznať, že nápad dieťaťa, strateného v zasnežených horách, je silný.

Vedel som, že v roku 2008 pribudla dvojka a v roku 2010 trojka, no dvojku sa mi podarilo vidieť až koncom roka 2013 (trojku o pár dní neskôr). Neľutujem, ale som prekvapený (nie pozitívne, ale ani záporne, proste som prekvapený), aká je krátka. Dokonca som si myslel, že režisér v jednom roku nakrútil dvojku naraz s trojkou, následne to rozstrihol uprostred a uviedol na trh s ročným odstupom (viď. PÁN PRSTEŇOV). V scéne, v ktorej hrdinka pozerá na hory, som skutočne čakal titulok „pokračovanie nabudúce“ (viď. KRITERI 4). Preto som bol zaskočený, keď dej pokračoval a film mal normálny koniec.

Ako sa vrah pozbieral z prvej časti? Predsa len, schytal to poriadne a ešte ho pre istotu skopli do ľadovej priepasti. Na konci dvojky je nájdený evidentne mŕtvy. Potom ale prichádzajú lekári, ktorí ho absurdne oživia resp. sa k slovu dostane jeho detská schopnosť. Zoznámi nás s ňou doktor, ktorý ho kedysi pomáhal rodiť. Keď sa vrah narodil, niekoľko minút nedýchal. Na tento svet prišiel v podstate mŕtvy. Až neskôr ožil. Ale neplakal. No... čo dodať. V dvojke túto svoju super-schopnosť zasa využil. Šikovný chlapík. Druhý Ježiš. Na konci „jednotky“ teda síce zomrel... ale nie na 100%... a v dvojke proste... doprdele, ja to vzdávam.

Veru tak, je to troška trúfalé, chcieť od nás rešpektovať takéto vysvetlenie. Na strane druhej, ako fanúšik slasherov som videl už kurióznejšie svinstvá. Michael Myers i Jason Voorhees boli od určitých častí stopercentne mŕtvi. Napriek tomu účinkovali v ďalších dieloch a nikto sa príliš nenamáhal vysvetlením, prečo je tomu tak. Takže vlastne oceňujem, že na to ĽADOVÁ SMRŤ II išla aspoň trocha „vedecky“.

Nový režisér (starý zostal ako producent, v trojke už ani to) dokázal úspešne kráčať v stopách prvej časti a predstavil sympatické postavy. Hlavná hrdinka je v pohode a má viacej akcie, ako Curtisová v HALLOWEENE 2 (ktorý tvorcovia bez hanby vykrádajú, vrátane drsného konca, ktorý neprežije hrdinkina láska). Osadenstvo nemocnice je taktiež sympatické a v niektorých prípadoch ma dokonca mrzelo, že postava X zomrela. Mierne ma znepokojili vraždy („vylomenie“ hlavy). Je skoro nevídané, prísť v roku 2013 (kedy som film videl prvý raz) s filmovou vraždou, ktorá dokáže ľahostajného diváka znepokojiť.

Scenár sa prvých 30 minút rozbieha (nájdenie preživšej hrdinky, nájdenie tiel kamarátov, nájdenie tela vraha, prevezenie toho všetkého do nemocnice). No potom vrah vstane z mŕtvych a začína teror. Musím povedať, že som spokojný. Nie „veľmi“ spokojný za 80%, ale „slušne“ spokojný na 60%.

P.S. – Sľúbená mini-recenzia trojky. Obsahuje spoilery. Ak by ste v tom dovtedy nemali jasno, záver vás nenechá na pochybách. Je to prequel. V prológu spoznávame dvoch bratov, z nich jeden je nevrlý pustovník a druhý hľadá strateného chlapca (z ktorého sa neskôr stane náš známy vrah). Žiada od brata pomoc, ten mu ju ale neposkytne a to napriek tomu, že chlapec vonku nemá šancu prežiť. O 12 rokov neskôr. Do lesov vyráža skupina tínedžerov. Zistíme, že pustovník chlapca nešiel hľadať preto, lebo ho už našiel, nechal si ho a nikomu o tom nepovedal (a keďže žil hlboko v lesoch, nikto to nikdy nezistil). Chlapec vyrástol a začal vraždiť. Zvieratá i ľudí. Postupne to schytajú všetci tínedžeri, vrátane hrdinky. „Dobrý“ brat si to vysvetlí tak, že za vraždami stál jeho nevydarený brat, ktorého nachádza mŕtveho. Neprežije teda žiadny očitý svedok, takže pri následnom policajnom vyšetrovaní nikomu nenapadlo brať do úvahy „chlapcovu“ existenciu (je oficiálne predsa dávno mŕtvy). Vyšetrovanie pravdepodobne skončí tak, že vraždil pustovník a tesne predtým, ako zabil poslednú obeť, tá ho stihla smrteľne zraniť. Na konci trojky skutočný vrah objavuje zasnežený opustený hotel, v ktorom ako dieťa vyrastal a do ktorého „následne“ prídu hrdinovia „jednotky“. Takže v dvojke vrah plnohodnotne zomrel. Takže v trojke neuvidíte Jannicke ani kučeravú mladú lekárku. Čo sa kvalít trojky týka, sú bohužiaľ nízko. Plusy, ktorými sa mohli chváliť prvé časti, zmizli. Postavy nesympatické, uzavretý priestor (hotel, nemocnica) vystriedala nudná „otvorená“ divočina a zimu leto (jeseň?). Trojka je ukážkový rutinný slasher s množstvom otravných klišé. Napriek tomu ma prekvapuje, že štvorka nevznikla.

Fritt vilt II, Nórsko 2008, cca 86 minút

Réžia: Mats Stenberg. Scenár: Thomas Moldestad. Hudba: Magnus Beite. Kamera: Anders Flatland. Hrajú: Ingrid Bolsø Berdalová, Marthe Snorresdotter Roviková, Kim Wiflandt a ďalší