Silent Night [4O %] Tlačiť E-mail
13.03.2014 03:00

Recenzia slasheru s vraždiacim Santa Clausom.

Mestečko Cryer, štát Wisconsin. Vianoce. Mladá zástupkyňa (Jaime Kingová – KRVAVÝ VALENTÍN) drsného šerifa (Malcolm McDowell) sa dostáva na stopu beštiálneho psychopatického vraha v maske Santa Clausa. Čo na to Dedo Mráz?!?!

SILENT NIGHT je remakeom snímky SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT z roku 1984. Nevidel som ju, takže porovnávať nemám čo (a ani po tom netúžim).

Musím uznať, že hoci existuje zopár vianočných hororov (napr. VIANOČNÉ ZLO/1980, možno jedna z najlepších epizód seriálu „Príbehy zo záhrobia“, RARE EXPORT/2010 alebo Ian McShane z druhej sezóny „American Horror Story“), psychopat v obleku Santa Clausa je stále originálny. Ďalším plusom tohto filmu je, že scény s ním sú patrične krvavé, miestami idú na doraz (hlava rozseknutá v priamom zábere bez strihu) a využívajú sviatočné motívy (jedna z postáv je popravená sviatočnou elektrickou výzdobou).

Po originálnom vrahovi a gore, je tretím plusom kasting. Kingová nie je zázrak, ale prekvapivo to v hlavnej úlohe zvláda a samozrejme poteší dôchodca McDowell, ktorý kašle na svoju pozíciu žijúcej legendy (minimálne za Kubrickov MECHANICKÝ POMARANČ) a upisuje sa jednému nenáročnému krváku za druhým (SÚDNY DEŇ Neila Marshalla, NÁVRAT DO SILENT HILL, Loomis zo Zombieho prvého a druhého HALLOWEENU, SÁM DOMA 5).

No a tým by plusy pomaly ale iste končili. Niekomu sa možno bude pozdávať záverečné rozuzlenie, ale mne osobne bolo ukradnuté a ak by film skončil „bez vysvetlenia“ (nikto by nám neozrejmil identitu vraha, ani jeho motiváciu), zanechalo by ma to asi rovnako chladným, ako tento pokus o záverečný šok.

Mínusom je tiež absencia snehu. Že film vyzerá tak, ako keby sa nakrúcal v lete a len občas niekto do výkladu šupol vianočný stromček, to je jedna vec. Ale aspoň digitálny sneh sa tam snáď prirobiť dal, nie? Nemal by byť až taký drahý, ako dinosaury v JURSKOM PARKU, nie? Postavy na hlavách občas nosia baranice, ale inak naozaj nie je vidieť, že by sa dej odohrával 24. 12...

Mínusom je aj nudný otvorený koniec a absurdné scény typu „Santa Claus s plameňometom“ (nie je to vtipné, ani strašidelné).

Scenár je preplnený zastaranými, dávno opotrebovanými, slasherovými klišé, ktoré nemajú v horore z roku 2012 (kedy snímka vznikla) čo robiť, ak sa nejedná o paródiu alebo o film Quentina Tarantina. Za všetky útrpné klišé spomeniem aspoň túto scénu:

Do motelovej izby, kde majiteľ pornostránky fotí dve kočky, vstúpi vrah so sekerou a zabije muža a jednu pipku. Druhej nenapadne nič lepšie, než sa ukryť v kúpeľni. Tam ju vrah prekvapivo nájde, na čo polonahá (...) mladá žena vypadne z okna z cca druhého/tretieho poschodia. Našťastie práve náhodou boli dole vrecia s odpadom, takže prežije a s krikom uteká po ulici a búcha na dvere. Nikto jej neotvára a na ulici nie je nielenže ani jeden človek, ale ani pes. Vrah je pravdaže tesne za ňou a to napriek tomu, že ho môže kedykoľvek niekto vidieť (sekeru stále drží v rukách), napriek tomu, že normálne kráča (kým ona beží) a napriek tomu, že ešte pred chvíľkou bol v moteli na cca druhom/treťom poschodí. Že by tiež vyskočil z okna? To sa mi nezdá... Následne ženu samozrejme dostane a hodí ju do náhodne obďaleč stojacej drvičky na vianočné stromčeky, pričom ale stále nikto nikde nie je.

Nechýbajú rôzne kuriozity. Napríklad: šerifovi do vysielačky práve oznámili, že našli dve brutálne zmasakrované ľudské telá. Keď mu povedia, že sú to majiteľ pornostránky a jedna z jeho „herečiek“, spýta sa, kedy sa toto mesto tak zvrhlo. Nemá ale na mysli vraždy, ale to, že je niekto morálne tak nízky, že si je schopný založiť PORNOSTRÁNKU. No povedzte!

Tvorcovia budú zrejme silne nábožensky založení ľudia, majúci veľké problémy s vlastnou sexualitou, pretože za zlo nepokladajú ani tak samotného vraha, ale skôr jeho obete (okrem majiteľa pornostránky ešte farár, kážuci vodu a pijúci víno alebo muž, ktorý inému zosexuje manželku). Je to podobne zastarané a zbytočné, ako ČIERNE VIANOCE (remake tohto). Ale tie aspoň mali bombastickú vianočnú výpravu.

Silent Night, USA | Kanada 2012, cca 94 minút

Réžia: Steven C. Miller. Scenár: Jayson Rothwell. Hudba: Kevin Riepl. Kamera: Joseph White. Hrajú: Malcolm McDowell, Jaime Kingová, Donal Logue, Lisa Marieová a ďalší