Sága Piatok trinásteho 1/2
21.03.2014 03:00

Ako sa to začalo, ako to pokračovalo a ako to (ne)skončilo. Prvý diel (z dvoch).

Po ságach ROCKY, PREDÁTOR, KRITERI, ČEĽUSTE, „GRISWOLDOVCI“, NOČNÁ MORA Z ELM STREET, PSYCHO a SMRTONOSNÁ PASCA, prišla rada na sériu jedného z najslávnejších slasher-maniakov. Na Jasona Voorheesa.

Kým Michael Myers to skoro vždy poňal smrteľne vážne a Freddy sa naopak od určitého momentu odtrhol z reťaze a začal byť „zábavný“, Jason bol niekde medzi nimi. V zásade sa nikdy nejednalo o vyložené „komédie“... ale smrteľne vážne snímky to tiež neboli (s výnimkou prvých dvoch dielov). Od určitého času prestalo ísť o akýkoľvek dej/postavy. Bolo zrejmé, že Jason je nesmrteľný a v podstate nezničiteľný (v deviatke prežilo len jeho srdce a úplne to stačilo). Tvorcovia sa definitívne začali sústrediť iba na zabíjanie.

Jason mal množstvo nasledovníkov, ktorí ho, či už šikovne alebo nešikovne, väčšinou nešikovne, vykradli. Narýchlo napr. SLEEPAWAY CAMP Roberta Hiltzika alebo BURNING Tonyho Maylama.

Vždy experimentoval. Iste, to aj Myers. Napr. v dvojke nebol! Ale uňho bolo takýchto šialeností máličko, detto u Freddyho. To Jason skúsil hneď niekoľko dielov, v ktorých vôbec nevystupoval (!) a keď už ani tento odvážny ťah nestačil, odletel do vesmíru, stretol sa s Freddym alebo vraždil prostredníctvom „prekliatia“ prenášaného z osoby na osobu.

............................................................................................................................

Piatok trinásteho (1980, r. Sean S. Cunningham)

Prvý diel prišiel dva roky po HALLOWEENE, štyri pred NOČNOU MOROU Z ELM STREET a v rovnakom roku, ako HRA NA VRAHA (PROM NIGHT) s Jamie Lee Curtisovou. Stál okolo pol milióna dolárov, čo bolo dosť málo aj na tú dobu. Ale v podstate to neprekážalo: stačilo nájsť fotogenické lesy s charizmatickým jazerom, postaviť zopár drevených táborových chatiek a kúpiť gitaru, zápalky na oheň a požičať si jedno dve autá, aby sa nepovedalo. Plus zohnať skupinku neznámych mladých hercov, ktorí aj navždy zostali neznámi. Snáď len s výnimkou vtedy 22-ročného Kevina Bacona (CHVENIE, TAJOMNÁ RIEKA). Neskôr sa situácia zopakovala v prvej NOČNEJ MORE Z ELM STREET, v ktorej začínal Johnny Depp.

Napriek tomu sa dá o všetkých hercoch hovoriť ako o uspokojivých, miestami až mierne nadštandardných. Týka sa to najmä 20-ročnej Adrienne Kingovej v hlavnej úlohe čistej panny, ktorá porazí zlo. To prekvapivo nemá tvár Jasona, ale jeho psychopatickej matky Pamely v podaní Betsy Palmerovej. Herečka sa v minulosti pred kamerou stretla s Normanom Batesom alias Anthonym Perkinsom vo westerne ŠERIFSKÁ HVIEZDA alebo s Henrym Fordom v PÁNOVI ROBERTSOVI. Napriek tomu o nej ťažko hovoriť ako o hollywoodskej hviezde.

Z Adrienne sa prekvapivo žiadna nová kráľovná vrieskania nestala. Hrala síce aj v dvojke, ale len v úvode, v ktorom bola zneškodnená. Údajne na tom mal podiel „fanúšik“, ktorý ju v tom čase fanaticky prenasledoval. Vinou toho sa preventívne utiahla do súkromia, produkcia ale s nakrúcaním dvojky nečakala a proste si vybrala novú herečku.

Ťažko povedať, či naozaj bol hlavný problém v prenasledovaní jej osoby. Neskôr totiž mala more príležitostí, ale pohľad do jej vyprázdnenej filmografie hovorí za všetko. Od roku 1965 dodnes hrala len v cca štrnástich filmov (a to rátam aj kraťase). Že by jej nikto nič neponúkal? Tomu sa ťažko verí. Veď pred PIATKOM TRINÁSTYM hrala v úspešných hudobno-tanečných snímkach HORÚČKA SOBOTŇAJŠEJ NOCI a VLASY...

Samotný Jason je síce prítomný v hŕstke flashbackov resp. v snovom finále, ale nespácha ani jednu vraždu. Naplno sa do toho vložil až v dvojke.

Za snímkou s legendárnym „ččč-uah-uah-uah“ ústredným hudobným motívom Harryho Manfrediniho, stála zručná dvojka Sean S. Cunningham (režisér, producent a autor námetu) a Steve (vtedy ešte Stephen) Miner ako producent. Miner sa neskôr stal jedným z najslávnejších amerických hororových tvorcov (WARLOCK, HALLOWEEN: H20). K sérii sa vrátil ešte v dvojke a trojke. To Cunningham sa vytratil a dnes od neho poznáme snáď len DEEP STAR 6, tí najrozhľadenejší možno ešte LUNAPARK SMRTI s Jamesom Spaderom.

Mimochodom, Miner a Cunningham sa opäť stretli v roku 1986 pri snaživom horore DOM, ktorý Miner režíroval a Cunningham produkoval (v minulosti produkoval kontroverzné exploitation Wesa Cravena THE LAST HOUSE ON THE LEFT).

Obaja sa postarali o to, aby snímka nebola odľahčená. Naopak, jedná sa ešte aj dnes o tvrdú nakladačku. Kamera rozhodne neuhýba od podrezaných hrdiel, sekier v lebkách a odseknutých hláv. Na intenzite týchto scén pridáva fakt, že sú snímané z „pohľadu vraha“. Vtedajší diváci sa v kine museli cítiť ako spolupáchatelia. O masky sa postaral jeden z najrenomovanejších „krvavých“ maskérskych expertov, kamarát Georgea A. Romera Tom Savini.

Piatok trinásteho 2 (1981, r. Steve Miner)

Tak až tu sa to poriadne začalo. Nie Jasonova mama, ale Jason. Síce zatiaľ chýba hokejová maska (dostal ju až v trojke, v dvojke má čosi ako vrece na zemiaky), ale inak je to masakra. Temná hlboká noc, búrka, rozkývané lesy, hlboké Krištáľové jazero a prízrak chlapca, ktorý sa v ňom kedysi utopil. V podstate sa jedná o to isté, čo minule, akurát s tým rozdielom, že zabíja Jason. Inak je dvojka, dejovo i atmosféricky, veľmi blízko originálu; „komédia“ sa z toho stala až v trojke.

Rozpočet vystúpil na takmer jeden a štvrť milióna. Kým prvý diel režíroval Cunningham a produkoval Miner, dvojku si vzal na starosť Miner sám a Cunningham mu ju ani len neprodukoval. Naopak, ako som už spomínal, vrátila sa síce hrdinka prvej časti, ale len v cameu. Okamžite je zavraždená, čím Jason „splatí dlh“ za zabitú matku a veselo sa vráti domov k jazeru.

Tam prichádza čerstvá generácia mladých ľudí v čele s novou hrdinkou: blonďavou herečkou Amy Steelovou. Ani ona sa v sérii dlho neohriala. Trojka už mala novú hlavnú hrdinku.

V rovnakom roku boli do kín uvedené spriaznené vyvražďovačky THE BURNING a MÔJ KRVAVÝ VALENTÍN (recenzia remakeu). Posledne menovaný len vymenil piatok trinásteho za Valentína a letný tábor za banícke mestečko. Aj také ľahké to niekedy býva, ak máte silný žalúdok a slabšiu morálku.

Piatok trinásteho 3 (1982, r. Steve Miner)

Hoci aj trojku (ktorá išla do kín v konkurencii tretieho HALLOWEENU a Carpenterovej VECI) nakrútil Miner, atmosféra je niekde úplne inde. Správne, humor. Ak teda môžeme pokladať za humor scény beštiálneho vraždenia. Voorhees v trojke konečne dostáva hokejovú masku. Dole si ju dáva len občas, ale pohľad na jeho znetvorenú tvár stojí za čakanie.

Producenti trojke evidentne verili. Naložili do nej až štyri milióny dolárov. Ostatne, prečo nie. Predchádzajúce diely sa stali hitmi a klasikami pod-žánru. Trojka navyše bola vo vtedy módnom 3D. Dnešní mladí diváci si môžu myslieť, že 3D vymyslel James Cameron v AVATAROVI, v skutočnosti k tomu ale došlo o desiatky a desiatky rokov skôr. Tretí PIATOK TRINÁSTEHO prišiel v dobe, keď hororové 3D letelo; len o rok neskôr prišli 3D tretie ČEĽUSTE (1983) a 3D tretí AMITYVILLE (1983).

Ponuku zopakovať si part ústrednej hrdinky údajne dostala herečka z dvojky, ale odmietla. Takže do tretice zasa nová hrdinka (Chris v podaní Dany Kimmellovej). Ale čo, kašľať na to. Táto séria v zásade (na rozdiel od Elm Street) nemala nikdy záujem mať premyslené univerzum, ktoré by na seba nejako extra nadväzovalo.

Piatok trinásteho 4 (1984, r. Joseph Zito)

Tak a začínajú podtituly. U nás síce iba PIATOK TRINÁSTEHO 4, ale v USA s dodatkom „The Final Chapter“. Finálna táto kapitola bola podobne, ako u FREDDYHO SMRTI – POSLEDNEJ NOČNEJ MORY (1991). Čiže nebola.

O tom, že to producenti prestávajú myslieť vážne, vypovedá meno režiséra. Zito je „expert“, ktorý neskôr prišiel s akčnými výplachmi s Dolphom Lundgrenom (ČERVENÝ ŠKORPIÓN) a Chuckom Norrisom (INVÁZIA DO USA, NEZVESTNÍ V BOJI). Ale producentov zrejme oslovil jeho predchádzajúci film: solídne bezútešný horor VRAH ROSEMARY z roku 1981.

Štvrtý Jason rozhodne nie je žiadny žánrový klenot. Napriek tomu treba podotknúť, že Zito sa prekvapivo snaží držať skôr vážneho ducha prvých dvoch dielov, než „komediálnej“ trojky. Jednotky a dvojky sa drží aj čo sa rozpočtu týka – po štedrej 3D trojke klesol o viac, než polovicu.

V skutočnosti akoby sa nejednalo ani tak o poslednú kapitolu, ako skôr o nový počiatok. Tvorcovia totiž do tyla nových hrdinov (napr. Crispin Glover) postavili dieťa – Tommyho Jarvisa v podaní vtedajšej svojráznej detskej hviezdičky Coreyho Feldmana (GREMLINS, THE GOONIES, PRI MNE STOJ!). O čosi podobné, postaviť dieťa proti zabijakovi, sa v roku 1988 pokúsil štvrtý Myers.

Piatok trinásteho 5 (1985, r. Danny Steinmann)

U nás znova bez podtitulu, v origináli „Nový začiatok“. A skutočne. Tvorcovia sa pokúsili reštartovať ságu. Ako? Jednoducho. Do hry zaangažovali Tommyho, ktorý sa od posledného stretnutia s Jasonom zbláznil. V liečebni, v ktorej je, začína dochádzať k brutálnym vraždám. Vari Jason prežil? Alebo vraždí niekto z personálu? Nejaký pacient? Alebo TOMMY?!?!

Táto „rafinovaná“ hra tvorcom ale veľa šťastia nepriniesla. Diváka pomaly, ale isto, prestáva zaujímať, kto je pod maskou. Teší sa na záverečné titulky. Tie síce nakoniec prídu, ale to je asi tak všetko.

Asi by to bolo lepšie, ak by Tommyho hral Feldman z predchádzajúcej časti. Kvôli pracovnej vyťaženosti ale nemal čas, prijal len úvodné cameo a vo zvyšku viac ako dvojmiliónového filmu ho hrá nezaujímavý John Shepherd.

Druhý diel.