Evilenko [4O %] Tlačiť E-mail
23.10.2013 03:00

Recenzia trileru inšpirovaného skutočným ruským sériovým vrahom Čikatilom.

Rus Andrej Romanovič Čikatilo alias Rostovský mäsiar alias Ruský Hannibal Lecter (k jeho polapeniu došlo približne v dobe, keď malo premiéru MLČANIE JAHNIAT) je jedným z najznámejších sériových vrahov sveta. Patrí do zvrhlej, krvavej a choromyseľnej siene slávy spolu so Zodiacom, Jakom Rozparovačom, Henrym Lee Lucasom, Dahmerom či Bundym. Od konca 70-tych rokov 20. storočia do začiatku 90-tych zabil cca 50 osôb, prevažne chlapcov aj dievčat, ale nevyhýbal sa ani ženám. Obeť spravidla uniesol a v rôznom poradí znásilnil, brutálne zavraždil a nemal problém ani s kanibalizmom. Keď ho chytili a začal sa súdny proces, musel byť v železnej klietke, aby ho nikto v sieni v návale emócií nezabil. Spočiatku sa snažil predstierať psychickú poruchu. Zrejme aby bol omilostený. Nakoniec sa ale ku všetkému priznal na základe psychologického posudku odborníka. Po jeho prečítaní sa údajne rozplakal. Zrejme ho dojalo, že ho konečne niekto pochopil. Dostal trest smrti: v roku 1994 ho zastrelili.

Je to dosť strašný prípad, ako samozrejme všetky prípady sériových vrahov. V roku 2004 o Čikatilovi režisér a scenárista talianskeho pôvodu David Grieco (nemýliť s Richardom Griecom z „Jump Street 21“ a „Bookra“!) nakrútil film. Ale nie je to úplne pravda, pretože EVILENKO je daným prípadom len inšpirovaný. Jeho (anti)hrdina sa totiž nielenže volá inak (Andrej Romanovič Evilenko), ale nesúhlasí ani množstvo iných vecí.

Nie je ukázané, že mal tajne prenajatý ešte jeden byt (určený výhradne na vraždenie) a ani to, že z vrážd obvinili osobu, ktorá následne bola za tieto činy popravená a až potom sa zistilo, že neprávom. Občas niečo súhlasí (naozaj bol ženatý a učiteľ), väčšina informácií však chýba/bola zmenená (vo filme nemá deti, v skutočnosti ich mal). Ale nechcem zachádzať do detailov, lebo Grieco to tiež neurobil. Našťastie to vzdal a odvtedy žiadny hraný celovečerný film nenakrútil.

Okej, snímku za to, že nie je verná faktom, teoreticky nemusíme kritizovať. Môžeme sa predsa tváriť, že bola realitou len mierne inšpirovaná. Takže si v zásade môže hovoriť čo len chce bez ohľadu na to, či to nejako súvisí s Čikatilom. Potom ale nechápem, čo na konci robí „vysvetľujúci“ text o Čikatilovi, keď tento film predsa o žiadnom Čikatilovi nebol...?!

Myslím ale, že je každému plus-mínus jasné, o čo ide. Tvorcovia chceli nakrútiť film o najbeštiálnejšom ruskom sériovom vrahovi, z nejakého dôvodu mu zmenili meno, následne zmenili aj množstvo iných vecí a potom striedavo tvrdili, že nerobili dokument a striedavo, že sa snažili pochopiť Čikatila... o ktorom tento film nie je, pretože v ňom nevystupuje žiadny Čikatilo. Možno si myslíte, že sa v tom príliš vŕtam, sú tu ale dve veci.

Prvá. Ak by bol film presnou rekonštrukciou skutočného prípadu Čikatilo, bol by už z princípu svojím spôsobom zaujímavý (to už by ale tvorcovia mohli nakrútiť rovno dokument, to by možno bolo najlepšie).

Druhá. Ak sa tvári ako rekonštrukcia, ale v skutočnosti ňou nie je, potom je „normálnym“ filmovým trilerom o sériovom vrahovi. A v takom prípade je v konkurencii snímok MLČANIE JAHNIAT alebo SEDEM smiešny.

EVILENKO teda zlyháva ako triler o fiktívnom psychopatovi, aj ako dokumentárne ladená rekonštrukcia desivých skutočných udalostí.

Čo zostalo? Okrem relatívne zaujímavej „typicky ruskej“ výpravy (autá, autobusy, domy, ulice, výklady obchodov a IGELITKY!!!!!) čudák Malcolm McDowell.

Tento britský herec bol kedysi (najmä v 70-tych rokoch) slávny. Už keby len spolupracoval s Kubrickom v MECHANICKOM POMARANČI (scéna s očami!), mal by aspoň symbolický nárok hovoriť si živá legenda. On ale ešte hral v šialenom CALIGULOVI (trápny, no pritom fascinujúci film... ťažko sa to vysvetľuje), zlosyna v helikoptérovom trileri LIETAJÚCE OKO (helikoptérový triler? Wow!) a v množstve iných snímok, ktoré možno neboli najlepšie (prípadne neboli dobré vôbec), no podal v nich väčšinou výrazný, svojrázny a obskúrny výkon. Vďaka kultovej tvári ho poznajú asi aj diváci, ktorí nevedia, kto to je.

V posledných dvoch desaťročiach ale nemá problém prijímať úplne všetko. ZÁHRADA ZLA (vraždiaci záhradník!), NÁVŠTEVNÍCI: CESTA DO AMERIKY (Jean Reno!), SOM AGENT (Eddie Murphy! Owen Wilson!), HALLOWEEN (Sam Loomis!), HALLOWEEN II (Sam Loomis...), SÚDNY DEŇ Neila Marshalla, NÁVRAT DO SILENT HILL, SÁM DOMA 5, SILENT NIGHT (2012). To je len malý výber toho najpodozrivejšieho z jeho filmografie. Je až neuveriteľné, že sa občas (zrejme omylom a nedopatrením) mihne v kvalitnom filme (V DOBREJ SPOLOČNOSTI s Topherom Graceom, OCEÁN OHŇA s Viggom Mortensenom).

Asi neprekvapí, že absurdný je aj ako Evilenko. V podstate dole klobúk za to, že mal odvahu túto rolu prijať. Je pravda, že sa neštítil prijať ani úlohu v televíznej mini-sérii PREKLIATIE HROBKY FARAÓNA TUTANCHAMÓNA s Casperom Van Dienom a to už nie je sranda. Ale Evilenko je snáď ešte odvážnejší výber. V tom čase mal 61 rokov, takže zaujímavá predstava o dôchodku.

Všetci ostatní sú štatisti (vrátane jeho filmovej manželky), s výnimkou hlavného vyšetrovateľa. Tohto matného, fádneho a úplne nezaujímavého muža, ktorému sme asi mali držať palce, hrá Novozélanďan Marton Csokas (elf Celeborn z PÁNA PRSTEŇOV alebo zlosyn z XXX a KRÁĽOVSTVA NEBESKÉHO).

Film trvá takmer dve hodiny. V scénach vraždenia nejde na doraz a nie je kontroverzný ani škandalózny a scény pátrania po ňom sú enormne nudné. Našťastie film obsahuje množstvo bizarných nápadov a scén, pri ktorých som zúfalo otváral ústa dúfajúc, že mi do nich vletí osa, poštípe ma, napuchne mi zvnútra hrdlo, nedokážem dýchať a budem od pozerania tohto „veľdiela“ oslobodený bolestivou a dlhou smrťou. Bohužiaľ sa nič také nestalo a tak som musel pretrpieť nielen Evilenkovu hypnózu a nápad jeho vraždenie hodiť na komunizmus (?!), ale aj neuveriteľné finále. V ňom figurujú dvaja nahí škaredí chlapi vo vypočúvacej ruskej miestnosti. V scéne nechýba stoporený penis a moment, v ktorej dospelý vyšetrovateľ plače ako 8-ročný chlapec. Hardcore!

Evilenko, Taliansko 2004, cca 111 minút

Réžia a scenár: David Grieco. Hudba: Angelo Badalamenti. Kamera: Fabio Zamarion. Hrajú: Malcolm McDowell, Marton Csokas, Frances Barberová a ďalší