E.A. Poe: Archa bláznov [5O %] Tlačiť E-mail
04.02.2015 03:00

Recenzia trileru na motívy poviedky od Edgara Allana Poea z prostredia blázinca.

Najskôr mi dovoľte vyjadriť sa k obskúrnemu názvu. Myslel som si, že toto skôr béčko než áčko v našich končinách nešlo ani len na DVD, nieto ešte do kín. Preto ma prekvapila informácia, že veruže išlo do kín, českých aj slovenských. V januári 2015. Pritom ja som sa k nemu v kvalitnej kvalite a s českými titulkami dostal približne v novembri 2014, teda pekných pár týždňov pred oficiálnou slovenskou a českou premiérou. Následne som napísal recenziu pod názvom Eliza Graves. Potom som sa dozvedel, že s filmom český aj slovenský distribútor ráta do kín pod šialeným názvom E.A. Poea: Archa bláznov (v Čechách E.A. Poe: Podivný experiment). Názov je jednak úplne blbý a jednak robí v názvoch tohto filmu ešte väčší chaos, nakoľko v origináli ide o Eliza Graves, čo je meno postavy, kým slovenský preklad je kombináciou mena spisovateľa, podľa ktorého poviedka vznikla, no v niektorých končinách sa so snímkou môžete stretnúť aj pod názvom Stonehearsts Asylum, čo je pre zmenu názov blázinca. Absurdná situácia s názvami panuje aj v USA – v čase písania tejto recenzie film IMDb uvádzala pod názvom Eliza Graves, ale k profilu bol priložený plagát s názvom Stonehearsts Asylum. Archa bláznov znie rovnako zle, ako Podivný experiment a do brutálneho konca to doráža šialené „E.A. Poea“ (dnes už aj tak skoro nikto nevie, kto to bol, takže dať ho do názvu - a myslieť si, že do kín naláka masy divákov - je blbosť). Názov resp. názvy ale nie sú jedinou čudnou vecou na tomto filme.

Tou ďalšou je napríklad Mel Gibson v pozícii producenta.

A rovno a bez zastavenia pokračujme k ďalšej čudesnosti.

K scenáru.

Koniec 19. storočia. Do blázinca v zasnežených horách prichádza mladý, pre vec zapálený Dr. Newgate (Jim Sturgess – Útek zo Sibíri). Privítanie je čudné a čudné praktiky panujú aj v budove pod vedením svojrázneho riaditeľa (Ben Kingsley – Gándhi, Lovci dinosaurov). A zrazu...

To „a zrazu...“ som použil schválne, aby som vás pripravil na to, že E.A. Poe: Archa bláznov (bože!) disponuje prekvapivým scenárom, prinášajúcim s nepravidelnou intenzitou nečakané zvraty, ktoré ukazujú dovtedajšie dianie v inom svetle. Aby bola sranda, teraz si to všetko zrekapitulujeme, nakoľko scenár je blbý, ale blbý vcelku zábavným spôsobom. Obsahuje spoilery.

Na začiatku sledujeme, ako skúsený doktor (Brendan Gleeson) študentom predstavuje šialenú krásku Elizu Gravesovú (Kate Beckinsaleová) s násilníckymi sklonmi. Strih.

K blázincu sa blíži Dr. Newgate. Pri plote ho nevrlo privíta drsný správca Mickey Finn (David Thewlis) a vezme ho k riaditeľovi.

Ukáže sa, že pán riaditeľ má vskutku bizarné spôsoby šéfovania: klienti voľne behajú po budove a dokonca s ním niektorí obedujú. Ide síce o ťažké psychické poruchy, ale v zásade neškodné (chlapík veriaci, že je kôň a vyžadujúci mrkvu na chrúmanie). Jedinou výnimkou by mala byť bláznivá Eliza Gravesová, ktorá tu je hospitalizovaná napriek tomu, že manžel dlhodobo žiada o jej prepustenie do domácej liečby (údajne ju mlátil a za to mu vypichla oko, ale pohodlnejšie je pokladať ju za blázna). Už na prvý pohľad si padnú do, ehm, oka.

Riaditeľove metódy a postupy sú čoraz bizarnejšie, všetky scény sú nakrútené nejednoznačne, postavy po sebe hádžu dvojzmyselné a trojzmyselné pohľady a kde-tu utrúsia štvorzmyselnú hlášku. Divákovi musí byť jasné, že tu niečo nesedí. A skutočne. Newgate sa dozvie, že riaditeľ v skutočnosti nie je riaditeľ, ale pacient. Pred časom s Mickeym Finnom zvrhol vedenie (v čele so skutočným riaditeľom - Michael Caine). Zopár kusov personálu zavraždil, ale väčšinu z nejakého záhadného dôvodu uväznil v podzemných kobkách. Tam ich Newgate náhodou nájde živoriť. Vonku panuje zlé počasie, takže k pomoci sa nedostane, aj keby chcel. A on nechce, nakoľko je presvedčený, že ak by priviedol vojakov, blázinec by obkľúčili a falošný riaditeľ by spustil masakru. Newgate sa rozhodne tváriť, že nič nevie. Potajme ale tká plán.

Riaditeľove metódy sú zo dňa na deň extrémnejšie, pár väzňom sa podarí utiecť, ale Mickey Finn ich v lese dobehne a umierajú. Kingsley skutočnému riaditeľovi elektrošokmi zlikviduje mozog a všetko vrcholí na Silvestra, kedy má byť elektrošokmi zničený aj Newgate. Kingsleymu však ukáže fotku spred X rokov, keď bol Kingsley vojak a spravil strašnú vec, z ktorej sa zbláznil a preto skončil tu. Kingsleyho dvojsekundový pohľad na fotku psychicky položí a Newgateovi sa s pomocou uvedomelých bláznov podarí zabiť Mickeyho Finna. Strih.

Jar/Leto. Do blázinca prichádza Gleeson v spoločnosti neznámeho muža s páskou cez oko (hrá ho syn Bena Kingsleyho Edmund Kingsley). Bránu mu otvorí nový správca, v ktorom spoznáme jedného z pacientov, ktorý Newgateovi pomohol s porazením Mickeyho Finna. Zavedie ich za novou riaditeľkou. Ide o bývalú hlavnú sestru, ktorá mala s pacientmi pred vypuknutím vzbury dobré vzťahy.

Strih o pár metrov ďalej, kde Caine a Kingsley spolu hrajú šach. Obaja sú evidentne psychiky úplne mimo.

Gleeson žiada o prepustenie Elizy Gravesovej, riaditeľka mu ale povie, že ju prepustil Dr. Newgate a odišiel. Gleeson je šokovaný a pobúrený. Dozvedáme sa, že ON je Dr. Newgate a jednooký muž Gravesovej manžel. Mladík v skutočnosti nebol doktor, ale Gleesonov pacient, ktorý sa do Elizy chorobne zamiloval a z jedného blázinca utiekol do toho, v ktorom bola hospitalizovaná Eliza.

Epilóg. Mladík a Eliza sa nachádzajú v romantických kulisách, sú do seba zamilovaní, smejú sa a sú „celkovo šťastní“.

Happyend.

No... čo poviete? Blbosť, že? Za istých okolností to mohlo fungovať, ale dané okolnosti sa príliš nedostavili resp. zostali v polke cesty. Kasting môže znieť monumentálne, ale jednotlivé osobnosti dostali podozrivo rozdelené postavy. Napr. Gleeson je minútu na začiatku a minútu na konci, Jasona Flemynga som vôbec nenašiel, Caine má o čosi väčší priestor, ale nad 10 minút to veru nie je. Kingsley je na obraze často, ale už dávno nie je uznávaným hercom, takže nie je dôvod tešiť sa naňho. Beckinsaleová je takisto na plátne často, bohužiaľ ako fanúšik prvého Underworldu musím po rokoch skontatovať, že nejde o herečku v pravom zmysle slova. Tá žena v podstate nevie hrať, len sa „objavuje“ pred kamerou. Keď bola prezentovaná ako „magická femme fatale“, musel som sa usmievať popod fúzy.

Sturgess je ako hlavný hrdina univerzálny, priemerný, priehľadný, neviditeľný. Thewlisa mám rád, keď hrá dobrých chlapov (najlepšie sa mu to samozrejme podarilo v sérii Harry Potter), ale hajzli mu nejdú. Takže sami vidíte, že to s „bombovým kastingom“ až také horúce nie je. Napriek tomu nerozumiem, prečo títo vcelku schopní herci cítili potrebu zahrať si v čomsi takomto.

Dobrou správou je, že na filme je vidieť, že nebol úplne nízkorozpočtový, takže po vizuálnej stránke (interiéry, kostýmy, počítačové panorámy na blázinec uprostred strmých hôr plných snehu) vyzerá dobre. Peniaze sú vidieť aj na mejkape, nakoľko niektorí chovanci ústavu pôsobia bizarne.

No dve hodiny sú dve hodiny, scenár je až príliš šialený a pritom priemerný a plný klišé (prežitie kvázi zabitých postáv a ich objavenie sa v najnevhodnejších okamihoch). Nevraviac o tom, že správanie postáv nemá zmysel a to ani s argumentom, že ide o bláznov (riaditeľ si v Newgateovi chce vychovať nástupcu, ale keď ho Mickey Finn chce otráviť, nenamieta).

Za to, že to nakoniec nedopadlo „úplne blbo“ zrejme môže kedysi uznávaný režisér Brad Anderson, ktorý zaujal hororovú obec snímkami Mechanik a Session 9, potom sa ale „niečo“ stalo a podpísal sa pod málokým videné tituly Zmiznutie na 7. ulici a Transsibírsky expres. V roku 2013 si troška napravil reputáciu akceptovateľnou Tiesňovou linkou, ale stále to nebolo ono. A „ono“ to nie je ani v E.A. Poe: Arche bláznov. Alebo ako sa to skloňuje.

No ak vyhľadávate horory z blázincov (Gothika, Prekliaty ostrov náhodou tiež s Kingsleym, druhá séria American Horror Story, Requiem pre bábiku, Madhouse s Henriksenom, The Ward Johna Carpentera), možno si aspoň trocha prídete na svoje.

Eliza Graves, USA 2014, cca 112 minút

Réžia: Brad Anderson. Scenár: Joe Gangemi (voľne na motívy poviedky Edgara Allana Poea). Hudba: John Debney. Kamera: Tom Yatsko. Hrajú: Kate Beckinsaleová, Ben Kingsley, Jim Sturgess, Michael Caine, Brendan Gleeson, David Thewlis a ďalší

............................................................................................................................