Nekonečný víkend [6O %] Tlačiť E-mail
24.07.2015 03:00

Recenzia austrálskeho trileru s Jimom Caviezelom.

Ježiš a jeho žena (Jim Caviezel a Claudia Karvanová zo Svitania) sú pár cca štyridsiatnikov z Austrálie. Dobre situovaný, ale bez detí. Len so psom.. ktorého navyše polka páru nenávidí. Manžel nakúpi drahé náčinie od stanu po harpúnu, vezme nahnevanú ženu a vyrazia na víkend do divočiny, k opustenej pláži, o ktorej nikto okrem nich nevie. Podarí sa im behom 48 hodín vykopať chladný vzťah z hlbokej krízy alebo sa to ešte zhorší? Je to vôbec ešte možné? Čo to stále pláva pri pobreží? A čo ak tu nie sú sami?

Nekonečný víkend som si pozrel omylom. Myslel som si, že ide o triler, v ktorom sú dve dievčatá zatvorené v aute a vonku sa potuluje maniak. Takže som bol z následného vývoju deja prekvapený. Prekvapivo mi to ale prekážalo menej, ako keď som si kedysi chcel pozrieť horor Reykjavik Whale Watching Massacre a namiesto toho som si pozrel kriminálku Reykjavík-Rotterdam s Baltasurom Kormákurom.

Dobrou správou je, že film má cca hodinu a dvadsať minút a pekne odsýpa. Napriek tomu, že sa v ňom väčšinu času nič hororovo explicitné nedeje, je hororovejší, ako mnohé krvavé horory. Neustále máme pocit, že hrdinov niekto sleduje. Pocit nepríjemného ohrozenia a neistoty a veľa tomu dávajú nielen pôsobivé scény s „tieňom v mori“, ale i unikátna austrálska príroda so špecifickými živočíchmi, kde i koala pôsobí vražedne. Niektoré scény sú síce WTF (bar, orol, Caviezelove vodičské schopnosti), ale i tak je atmosféra príjemne nepríjemná.

Scenár Nekonečného víkendu vám bude „povedomý“. Je tu neistota/nedôvera v raji (Dokonalý únik), snaha vyriešiť vzájomné odcudzenie výletom do ľudoprázdnych končín (Úplne bezvetrie), nebezpečná austrálska divočina (Wolf Creeky, Krokodíl: Návrat do krvavej lagúny, Krvavá lagúna), rozhádaný pár (Kukuričné deti), tajomné karavany (Stopár) i zlovestné more (Uninhabited).

Je možné, že v zátvorkách spomenuté filmy vykrádali Nekonečný víkend a nie naopak, pretože v skutočnosti ide o remake snímky z roku 1978 (ktorú som ale nevidel, takže neviem). Po remaku mám chuť „doplniť si vzdelanie“, pritom remake nie je žiadny mega-zázrak. Dosť mu ale zachraňuje kožu starostlivo budovaná atmosféra ticha pred búrkou, austrálska výprava, tajomné otázky a dobrí herci. Teda, Caviezel ani Karvanová nie sú žiadny zázrak, odťažitá Karvanovú by som si vedel predstaviť maximálne v MILF hardcore porne a Caviezela ani to. No ani nemali byť sympatickí, nakoľko ide o rozhádaný pár, ktorý je zo seba unavený a nemá veľkú šancu na záchranu.

Bohužiaľ, s pribúdajúcimi záhadnými udalosťami začína byť zrejmé, že na nás tvorcovia chystajú záverečné šokujúce rozuzlenie. Každý, kto pár hororových trilerov ale videl vie, že sa tento príbeh môže skončiť šokujúcim zvratom (Caviezel je schizofrénny masový vrah), ale i „nijako“. Bohužiaľ, možnosť B platí. Vo filme nie je žiadna „poriadna“ indícia, ktorá by nám jasne vysvetlila „aha, takto to bolo“. Všetko si musíme domyslieť, čo je ale najhoršie – nemáme šancu, pretože sa proste nemáme čoho chytiť.

Robia to chlapi z baru? Potuluje sa okolím šialený sériový vrah? Vyzabíjal rodinu on, alebo hlava rodiny a nakoniec sa obesila? Čo spôsobovalo nočné kvílenie/krik/plač? Zviera alebo človek? Ak človek, aký a prečo? Čo to plávalo pri brehu resp. čo Caviezel zranil? Lamantína? Ak áno, kde to malo šíp? Kto po nich strieľal? Caviezel evidentne nie...

Ostatne, pri scéne so šípom v strome som dosť rozmýšľal, ako si dvaja inteligentní ľudia môžu myslieť, že harpúna vystrelila sama od seba, čo by bolo možné, ale nie z polohy, v ktorej ležala na stole. To by musel šíp samovoľne vystreliť, následne neletieť rovno, ale zahnúť doprava! To mali tvorcovia až tak na saláme, že si nevšimli, v akej pozícii harpúna leží?! Ďalším pozoruhodným logickým kiksom je, že prší jak hovado, chlapík prejde pár kilometrov, vyhodí z okna cigaretu a tá podpáli suchú trávu. Je možné, že prešli sto kilometrov a tam nepadla ani kvapka. Ale myslím si, že to proste len bolo jedno tvorcom.

Ako vidíte, nedostaneme odpovede na základné otázky a po scéne s kamiónom zostaneme len tupo civieť na vetrom rozhýbanú džungľu. Ale ako vravím, napriek scenáru, ktorý ozaj nepatrí k najprepracovanejším, sa mi film páčil, rád si pozriem originál a som prekvapený, že taký znesiteľný hororový psychologický triler dokázal nakrútiť režisér Temnej legendy a Valentína s Denise Richardsovou.

Long Weekend, Austrália 2008, cca 88 minút

Réžia: Jamie Blanks. Hrajú: James Caviezel, Claudia Karvanová a ďalší