The Captive [IO %] Tlačiť E-mail
27.07.2015 03:00

Recenzia trileru o únosoch detí s Ryanom Reynoldsom, Scottom Speedmanom a Rosario Dawsonovou.

Pred ôsmimi rokmi stratili Matthew a Tina (Ryan Reynolds a Mireille Enosová) dcérku. Niekto ju uniesol za pár minút z auta, kým otec kupoval jedlo. Ak aj žije, už je z nej tínedžerka. Napriek tomu to ale samozrejme nevzdali a stále veria, že „niekde“ je. Policajné duo (Rosario Dawsonová a Scott Speedman z Underworldov) sa snaží prípad vyriešiť, ale stopy vychladli.

The Captiveje príšerný film. Nie ani tak preto, že pojednáva o príšerných veciach, ale proste preto, že je to príšerný film.

V prvom rade – je hrozne nepochopiteľný. Ani po hodine (a to ma čakala ešte vyčerpávajúca druhá) som sa neorientoval v deji, nakoľko divoko skáče naprieč rokmi. Tieto scény však nie sú oddelené žiadnym titulkom á la „o 8 rokov neskôr“/„pred 8. rokmi“. Nič také, musíte sa to dovtípiť sami. Samozrejme, nemusel by to byť problém; ak divák nie je vyložený blbec, môže sa orientovať napríklad vďaka zmenenému výzoru jednotlivých postáv alebo dajme tomu vďaka tomu, že minulosť sa dohrávala v zasneženej zime a súčasnosť v lete. Ale nie, nič také: celé dve hodiny je zima a postavy vyzerajú plus mínus rovnako, ako pred ôsmimi rokmi. Len Speedman občas nahodí strnisko, ale nevedel som, či to znamená, že táto scéna sa odohráva o 8 rokov neskôr, alebo sa ráno neholil. Je to otrasný chaos, počas pozerania som sa strácala už po desiatich minútach som bol podráždený z toho, aký bordel mi režisér Atom Egoyan (od ktorého som doteraz nič nevidel, ale je to Egypťan!) naservíroval, zrejme v domnienke, že robí budúci kult á la Pulp Fiction. Nuž... nerobí. V praxi to znamená napríklad to, že istú postavu unesú, no v nasledujúcej scéne je na slobode. A teraz som minútu v duchu uvažoval, či to znamená to, že im utiekla a alebo ide o flashback.

V druhom rade – film je chladný až bieda. Aj tých pár scén, ktoré mohli divákom silne emočne zatriasť nakrúca režisér natoľko neosobne, že sú krajne nudné a nezaujímavé (prvé stretnutie po rokoch, nájdenie istej osoby v dodávke, návrat na klzisko).

V treťom rade – herci sú slabí. Speedmana mám relatívne rád, takisto Reynoldsa a Dawsonová (Kids, Muži v čiernom 2, 25. hodina, Vyvrheli pekla, Tranz, Vitajte v džungli, Alexander Veľký) mi neprekáža, ale v rolách policajtov a otca sú priemerní. U Speedmana cítiť, ako keby ho hranie v tomto filme štvalo a prial si, aby na pľac vtrhol producent a zareval „stopnite to, tu máte nový scenár, urobíme z toho béčkarský triler a Ryanovu rolu okamžite pre-obsadíme Stevenom Seagalom“. Dawsonová je neviditeľná.

A Ryan? Nuž... Ryan. Mrzí ma, že to musím napísať, ale je hrozný. Viem, že je to predovšetkým komik (Pofajčíme, uvidíme, Návrh), ale keď doteraz musel hrať „vážne“, nebol problém (3:15 zomrieš!, Svetlušky v záhrade). The Captive od neho žiada vyhrotené emócie a Ryan v nich zlyháva. V scéne, kedy musí plakať, som sa takmer prepadol od hanby pod zem. V scénach, v ktorých má len „mlčky stáť a pozerať sa pred seba“ je akceptovateľný, ale nudný. Ešte hysterickejšia je vo „vyhrotených“ okamihoch jeho partnerka Enosová. Keby to bola paródia na trilery o únosoch, verím, že by v nej bol Ryan presvedčivejší.

Kuriózny je dvojmetrový Kevin Durand, ktorý doteraz stelesňoval podporné roličky vo veľkých filmoch (Malého Johna v Robinovi Hoodovi, člena motorkárskeho gangu v Divokých sviniach). Hral vo viacerých snímkach Hugha Jackmana (X-Men Origins: Wolverine, Real Steel: Oceľová päsť). Hugh Jackman v roku 2013 hral v Zmiznutí, ktoré je tiež o únose dieťaťa. O rok neskôr si Durand náhodou zahral v The Captive. Konkrétne postavu, ktorá pravdepodobne bola pokusom tvorcov o vytvorenie ultimátnej zápornej kreatúry, zo všetkého najviac je ale fúzkatý Durand obskúrnym zjavom. Dobrým strýkom Bobom, ktorý sa trocha nasral, keď ráno robil v garáži a do prsta sa mu zadrela trieska.

Film je nielenže „časovo“ nezrozumiteľný, ale celkovo pôsobí čudne a nepochopiteľne (a snežná výprava tomu nič nedá). Napr. kto vlastne bol Durand, odkiaľ poznal Dawsonovú (scéna na charitatívnom večierku), prečo tu preboha mal pre dej absolútne nedôležitú dvojminútovú roličku relatívne známy Bruce Greenwood (myslel som si, že pôjde o vodcu sekty, najvyššie postaveného, ale následne v deji nebol) a kto konkrétne vlastne dievčatko uniesol resp. prečo? Film pôsobí na niektorých miestach strašne prestrihane. Napríklad nie je ukončený svojrázny vzťah otca a detektíva, ktorí si pri prvej príležitosti dávajú po hube, prípadne je tu pozoruhodná pasáž, kedy Ryan za „istých“ okolností po ôsmich rokoch stretne už relatívne dospelú dcéru. Že sa k nej správa ako keby ju posledný raz videl včera, OK. Šok. Ale následne dej pokračuje, akoby sa nič zvláštne nestalo, nikomu to nepovie a „život ide ďalej“.

WTF dojmom pôsobí tiež moment, v ktorom ukradne istej osobe mobil, osoba ho s druhou osobou začne prenasledovať v aute, párkrát vystrelí na to jeho, Ryan to zapikuje do snežného záveju, no hoci ho majú na lopate, jednoducho odídu preč a nechajú ho dobehnúť k policajnému autu.

Ak sa vám WTF scény páčia, prídete si na svoje i čo sa týka stromčekov, ktoré lemujú cestu. Ale nebojte sa, je tu toho ešte oveľa viac (únoscovia unesenej v pohode dovolia „na chvíľku“ sa stretnúť s otcom, dievča doteraz v podstate zbožňujúce svojho únoscu pri prvom letmom zaregistrovaní policajta začne o dušu vrieskať atď.). Príliš nepoteší ani nie príliš profesionálne jednanie policajtov: jedna sa nechá ľahko uniesť a keď druhému zavolá otec 8 rokov uneseného dievčaťa, že našiel únoscov a nadiktuje mu presnú adresu, chlapík koná, ako keby mu volal kamoš a pýtal sa ho, či sa dnes večer po robote stretnú na pive, no jemu sa bohvieako nechce, radšej by išiel domov pozerať televízor.

„Rovnaké“ Zmiznutie nebola žiadna moja srdcovka, ale proti The Captive to bola bomba a v porovnaní s ním si zaslúžila vysoké hodnotenie, ktoré som jej dal (80%). The Captive pôsobí ako chudobný príbuzný. Veľmi chudobný a dlhodobo nezamestnaný.

P.S. – The Captive rovná sa zajatec, zajatkyňa. Zdá sa ale, že tvorcovia nemali na mysli ani tak dievča, ktoré sa má v zajatí super, ale skôr jej matku-upratovačku, ktorá upratuje v konkrétnom hoteli a v každej izbe, v ktorej upratuje, je v klimatizácii namontovaná kamera, ktorou ju dievča sleduje. Únoscovia žene nechávajú v izbách rôzne veci, ktoré mohli patriť dcére (vypadnutý mliečny zub!), čím ju psychicky týrajú a sledujú to (či len dcéra?!) na monitore v dome, kde je dievča väznené.

P.S. 2 - V roku 2009 vznikol animovaný videofilm o Wonder Woman, kde ju dabovala Keri Russellová a podpornú rolu Rosario Dawsonová. V roku 2014 vznikol triler The Captive o únosoch detí, v ktorom si zahrala Dawsonová i Ryan Reynolds... ktorý v roku 2011 hral Green Lanterna... ktorý sa v roku 2014 predstavil aj v Lego príbehu (spolu s Wonder Woman, kde ju ale už dabovala Cobie Smuldersová). S Keri sa v seriáli Felicity kedysi stretol Scott Speedman. Stačí vám?

The Captive, Kanada 2014, cca 112 minút

Réžia: Atom Egoyan. Hrajú: Ryan Reynolds, Scott Speedman, Rosario Dawsonová, Mireille Enos, Kevin Durand, Alexia Fast, Bruce Greenwood a ďalší