Najlepší z Brooklynu [4O %] Tlačiť E-mail
02.12.2010 08:20

Recenzia na triler s Richardom Gereom NAJLEPŠÍ Z BROOKLYNU.

40% a to je ešte veľa. Zbytočne dlhé, Ethan Hawke sa snaží neveľmi dobre hrať rovnakú postavu, akú hral v TRAINING DAY, ktorý náhodou tiež režíroval Antoine Fuqua, len sa teraz nevolá Jake Hoyt ale Sal Procida a je o čosi starší a skúsenejší. Don Cheadle tradične fajn, ale nedokáže zachrániť menej fajn film (preview). Wesleyho Snipesa je osviežujúce vidieť po dlhom čase v áčkarskom filme, ktorý nie je „nenáročným akčným komiksom“, dokonca v zápornej postave, ale zahral si oveľa menšiu rolu, ako som čakal. Akčných scén je tu minimum. Našťastie – niečo mi hovorí, že ak by ich bolo viac, bolo by to ešte horšie. Neviem prečo.

Príbeh v podstate nie je, snímka sleduje viacero dní v živote niekoľkých obyvateľov štvrte – čestných, ale o nič sa nesnažiacich policajtov, ktorí sa snažia prežiť šichtu, neposrať to, večer ísť domov a ráno doboha zasa vstávať. Mladších policajtov, ktorí sa ale už stihli namočiť do problémov, ktoré im prerastajú cez hlavu a útechu smiešne hľadajú v kostole. Policajtov v utajení, o ktorých sa ale nedá s čistým svedomím tvrdiť, že zlých len hrajú alebo sa nimi za ten čas už stihli stať. Prípadne úplných policajných zelenáčov, ktorí včera nastúpili a už zajtra, najlepšie však ešte dnes do večera, chcú zmeniť svet. A ženy... ženy sú v lepšom prípade suky. Niekedy sú Američania v snahe zobraziť vo filmoch čo najväčšiu "realistickosť ulice“ až smiešni.

Tieto postavy sú i vďaka dobrým hereckým výkonom uveriteľné, najviac asi Richard Gere, ktorý je úplne dôveryhodný, čo je takmer neuveriteľné, predsa len... je to Richard Gere. Toto mu ale vyšlo, nie je to zázrak, nie je to na Oscara a (možno) ani na Zlatý glóbus, ale JE dobrý a oproti ostatným, ktorí dostali o dosť priemernejšie napísané úlohy (snáď s výnimkou Cheadlea), dokonca VÝBORNÝ. Prehnane povedané, ale o tomto matnom filme musíte preháňať, aby ste sa počas pozerania neunudili k smrti.

Zo začiatku (potom som sa s tým zmieril) mi do pozornosti udierala podobnosť s najoceňovanejším režisérovým filmom (mne sa nepáčil), TRAINING DAYOM (2001). Otrieskaný policajt, zaučujúci v „časovo obmedzenom“ (tentokrát sedem dní... spomínate na Davida Finchera?) období mladého parťáka. Kamarátske rozhovory, ktoré sa kedykoľvek môžu zmeniť a niekto vytasí pištoľ a uprostred vtipu oproti sediacemu chlapíkovi strelí do hlavy. „Pravda ulice“. Tí dobrí a tí zlí. Policajt, ktorý sa namočí do maléru a ten sa mu krvavo vypomstí. Viem, že toto sú „bežné frázy“, aké sa v kriminálnych trileroch používajú, tak prečo by ich nemohol jeden režisér použiť v dvoch filmoch. Ale tentokrát je pocit „toto som už videl“ silnejší, ako inokedy. No na rozdiel od TRAINING DAY tentoraz Fuqua nemá zábavného Denzela Washingtona (Gere podáva úplne iný „druh“ hereckého výkonu), Hawke sa tentokrát oveľa viac snaží (čo nie je dobre), scenár je zbytočne komplikovaný a postáv je rušivo veľa. Priznám sa, že film bol taký nudný, že som si myslel, že je aspoň o 30 minút dlhší, ako TRAINING DAY, súdiac z toho, že TRAINING DAY, hoci mu dávam maximálne 60%, mi utiekol oveľa rýchlejšie. Keď som si overil, že bol len o cirka desať minút kratší, takmer som tomu nevedel uveriť.

Scenár je bohužiaľ veľmi komplikovaný, všetko spolu súvisí, ale mnohé postavy sa vôbec nestretnú v jednej scéne alebo stretnú, ale iba do seba omylom vrazia na ulici. No, TRAFFIC - NADVLÁDA GANGOV bol, čo sa tohto „mozaikového štýlu“ týka, oveľa, oveľa lepší. Keď scenár nie je v niekoľkých pasážach prehnane zapletený, je prehnane jednoduchý – policajt na rázcestí, ktorý sa práve do niečoho poriadne namočil, sa musí postarať o rodinu. Ach! Netvrdím, že klišé postavy sa nedajú dobre zahrať. Určite dajú a videl som stovky filmov, v ktorých sa aj dobre zahrali. Toto ale nie je ten prípad.

Je mi celkom jasné, čo tým Fuqua (OSTREĽOVAČ) chcel povedať. Svet je zlý, ľudia sa nedajú deliť na dobrých a zlých, všetci máme niečo za ušami, človek sa ľahko dostane do maléru a potom ľutuje, ale už je neskoro, snažíme sa žiť svoje stereotypné životy, občas v nich nachádzame to dobré, inokedy nie. To je síce pekné, ale tento VIAC AKO DVOJHODINOVÝ film už taký pekný nie je.

P.S. - Tak krátko po dopísaní tejto recenzie je to takmer isté, Wesley Snipes ide na 3 roky za mreže za daňové podvody.

Booklyn´s Finest, USA 2009, cca 132 minút

Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Michael C. Martin. Kamera: Patrick Murguia. Hudba: Marcelo Zarvos. Strih: Barbara Tulliverová. Hrajú: Ethan Hawke, Richard Gere, Don Cheadle, Wesley Snipes, Ellen Barkinová, Robert John Burke, Lili Taylorová, Michael K. Williams, Will Patton, Vincent D´Onofrio a ďalší