Pomsta votrelca (40 %) Tlačiť E-mail
Vraždiaca zver
06.08.2010 14:59

Recenzia na sci-fi horor POMSTA VOTRELCA.

Pozor, nenechajte sa nalákať na votrelecký obal DVD. Ak ale chcete návod na výrobu obrovskej umelohmotnej myši, pozrite si ho. S týmto filmom sa každopádne spája viacero klamlivých a zavádzajúcich vecí. Takže:

TENTO FILM JE POST-APOKALYPTICKÝ

Nie je. Ak nerátame úvodných šesť minút, počas ktorých bežia titulky a je prestrihávané na putujúcu skupinu hrdinov, odohráva sa 99% filmu v uzavretom priestore. Príbeh je síce umiestnený pod post-apokalyptickej budúcnosti roku 1998 (film vznikol v roku 1987), šesť rokov po nukleárnej celosvetovej vojne. Tá planétu Zem nechala v dymiacich troskách. Ale iba sa o tom hovorí, nič z toho nevidíme Tiež sa spomína „smrtiaci kyselinový dážď“ a „nájazdy mutantích nomádov“, ale ani z toho nič neuvidíme. Béčkarský KYBORG s Van Dammeom je oproti tomuto kúsku bravúrny post-apokalyptický triler.

TENTO FILM PATRÍ DO SLÁVNEJ SÁGY VOTRELEC

Nie. Tvorcovia sa ním evidentne inšpirovali, ale nemali ani na dostatočný počet hrdinov (zo šťastnej sedmičky, plus kocúra, zostalo 5 amatérov a ani jeden kocúr, bolo by ale určite zaujímavé sledovať, ako by si s istou potvorkou poradil kocúr Jones). Nie, Ridley Scott nemá autorské práva na drsné sci-fi horory, odohrávajúce sa v budúcnosti, keď v stiesnených priestoroch zúfalých ľudí po jednom likviduje krvilačná obluda. Takže v odpovedi na otázku „Kto teda Scotta vykráda?“, si môžeme ukázať skôr (hoci režisér tiež nemá čisté svedomie a miestami Scotta doslova vykráda, viď. scéna večere alebo scéna s kapitánom v potrubí) na českého distribútora. Ten film uviedol na DVD s obrázkom Votrelca na obale (ak to aj nie je priamo Votrelec, nesie sa obrázok v znamení „nájdi 5 rozdielov“), čo je samo osebe zrejme na podanie trestného oznámenia zo strany štúdia Fox za porušenie autorských práv (aj plagáty iných krajín použili podobnú, ale nie AŽ TAK podobnú, príšeru). Akoby to nestačilo, distribútor z nič nehovoriaceho pôvodného názvu CREEPOZOIDS urobilo KRIPOZOIDOV: POMSTU VETŘELCE. To nie je nič iné, ako podraz, spáchaný na menej skúsenom divákovi.

VO FILME VRAŽDÍ VOTRELEC

Áno aj nie. Tak trocha. Sám som o tomto nepodarenom filme nič nevedel a, zmasírovaný podrazáckou reklamnou kampaňou, som čakal „lacnejšieho Votrelca“. Aké ale bolo moje prekvapenie, keď som na scéne zahliadol obriu krysu (plyšáka, vytvarovaného do približnej podoby krysy s drôtikmi namiesto fúzov, asistent kameramana spoza kamery „nenápadne hodí“ do herca, ten plyšáka zdrapne, začne kričať a udiera ho päsťami do molitanovej výplne) a „vraždiace batoľa“ (toto som fakt nečakal). Samozrejme sa v snímke objavuje aj čosi ako Votrelec. Ale ak vezmeme do úvahy krátku minutáž (72 minút aj s úvodnými 6-minútovými titulkami) a ďalšie príšerky, nedostane toľko priestoru, ako som čakal. Navyše, ako som povedal, postáv je len päť, takže žiadna masová vyvražďovačka sa nekoná.

TENTO FILM JE DOBRÝ

Mrzí ma to (mám slabosť pre filmy ako VOTRELEC alebo DEEP STAR 6), ale nie je. Sci-fi výprava sa obmedzila na starú budovu, obohnanú (aj to len sčasti) ostatným drôtom. Triky a masky nahradil latex a pozošívaná kožušinka (...). O hereckých výkonoch nemôže byť ani reč (vedca spoznáte podľa toho, že nosí dioptrické okuliare). Mohlo to byť síce EŠTE horšie, ale aj OVEĽA lepšie. Opäť sa ukázalo, aký génius bol Ridley Scott, keď z tak béčkarského scenára vydoloval taký kultový seriózny horor.

P.S. Mal som dilemu, do akej kategórie snímku vložiť. Sci-fi? Sci-fi je 2001: VESMÍRNA ODYSEA. Tak som uvažoval ďalej. Ktorý z viacerých žánrov, ktoré sa v tomto blbom filme objavujú, je najvýraznejší? Kategória TEMNÁ BUDÚCNOSŤ? A kvôli čomu? Žiadnu „temnú budúcnosť“ nevidíme. AGRESÍVNE UFO? To na IOO% nie, o žiadne Ufo v skutočnosti vôbec nejde (sú to obyčajné vedecké experimenty). Takže VRAŽDIACA HÁVEĎ? Čo iné mi zostalo... Už kvôli kryse.

Creepozoids, USA 1987, cca 72 minút

Réžia: David DeCoteau. Scenár: David DeCoteau, Buford Hauser. Kamera: Thomas Callaway. Hudba: Jonathan Scott Bogner, Guy Moon. Hrajú: Linnea Quigleyová, Ken Abraham, Michael Aranda, Richard Hawkins, Joi Wilson a ďalší