Osamelý jazdec [6O %]
Napísal Ján Janočko
29.07.2013 04:00

Recenzia akčného westernu od tvorcov úspešnej pirátskej série.

Víťaznú zostavu by vraj tréner meniť nemal. Držiteľ Oscara Gore Verbinski sa zrejme touto taktikou riadi a tak sa po troch častiach PIRÁTOV Z KARIBIKU (recenzia druhej) a celovečernom animáku RANGO pustil do ďalšieho projektu. A ako sa na tohto pána patrí, natrepal do toho nehorázny balík peňazí, zopár akčných scén a "pripečenú" postavičku, ktorú zahral Johnny Depp.

Klesanie kvality u "Pirátov" bolo nesporné snáď pre každého diváka. Už pri ohlásení začiatku nakrúcania bolo jasné, že OSAMELÝ JAZDEC bude s týmito filmami porovnávaný. Miesto piatej časti príhod a dobrodružstiev Jacka Sparrowa sa početná fanúšikovská základňa dočkala "len" westernu, ktorého hlavným motívom bolo zvečnenie legendy o kovbojovi a Indiánovi, ktorí spolu bojovali za spravodlivosť.

Ešte pred začiatkom filmu som ostal zhrozený z minutáže. Patrím medzi ľudí, ktorí uznávajú pravidlo, že ak niečo trvá viac ako hodinu a pol a nie je to futbal, musí to byť "megadobré", aby som to dopozeral. A toto malo čosi okolo dve a pol hodiny! Prvotné odradenie však vystriedalo nadšenie z traileru. Ten napovedal, že uvidím western plný Indiánov, kovbojov, starých vlakov, v ktorom bude veľa zbraní, veľký príbeh a dosť zábavy.

Nikdy som nebol fanúšikom westernov. Ale DIVOKÝ DJANGO ma svojho času prekvapil a upútal natoľko, že som tento žáner neodsúdil nadobro. O Deppovom šoumenstve niet pochýb a aj keď mi jeho filmy občas nesedia, ako herec je vždy bravúrny. Dosť už o mojej motivácii, poďme na dej.

Celý príbeh je "prerozprávaný" starým Indiánom Tontom, ktorý je (alebo nie je?) v múzeu a ktorého náhodou objaví malý návštevník. Celá "story" sa odohráva v USA, na začiatku minulého storočia. Stavba železnice privádza do rodného mestečka Johna Reida (Armie Hammer). Vo vlaku si číta "múdru" knižku a cesta mu ubieha za oknami pekného vlaku (ozaj, na vlakoch si dal režisér záležať a stálo to za to!). Spolu s ním však vo vlaku sedí aj odsúdený zločinec, o ktorého krutosti kolujú legendy – Butch Cavendish (toho veľmi dobre stvárnil William Fitchner, ktorého som si svojho času obľúbil ako zákeráka v „Prison Break-u“). Aby toho nebolo málo, spútaný sedí vo vlaku aj Tonto, hoci nie je jasné a ani nikdy nebude presne vysvetlené, za čo sa do basy dostal. Butchova banda však pomôže svojmu kamošovi dostať sa z vlaku, následne ho prepadne a pustí ho bez brzdenia po nedokončených koľajniciach... A my sa stávame svedkom prvej efektnej scény, na ktorej rozhodne tvorcovia nešetrili a ktorá napokon skončí dobre. Prvý závan akcie však, nanešťastie, nenasadzuje tempo filmu, ktoré následne klesá. Nevravím, že je to celý čas nuda, len si myslím, že logickým uvažovaním by tvorcovia mohli prísť na to, že 149 minút je preukrutne dlhá doba. Aby sa divák neuzíval k smrti, mal by byť tento čas vyplnený aj niečím iným, než je kopa dialógov, ktoré prebiehajú na pozadí deja, ktorého zápletka nie je vôbec zložitá. Zložitou ju robia rôzne kľučky, odbočky, z času načas nelogické prejavy správania postáv či dokonca prestrihy do múzea, v ktorom je chlapec počúvajúci príbeh starého Indiána.

Príchod Johna Reida do mesta privíta jeho brat skôr s nevôľou. Ono sa nie je čo čudovať, ak by vám váš brat chcel (s prepáčením) osúložiť vašu ženu, zrejme by ste tiež neskákali od radosti. Navyše John je typ chlapa, ktorý je skôr zmierovateľom konfliktov a ani muche by neublížil, čo jeho bratovi, ktorý je rangerom dlhé roky, akosi "nereže". Zúfalá situácia si však žiada zúfalé riešenia a tak s odznakom na hrudi v konskom sedle odchádzajú bratia spolu so svojou partiou na lov banditov. Ten však nekončí šťastne a tak Tonto kope hroby pre bojovníkov za spravodlivosť (ak čakáte, že počas filmu zistíte, ako sa ten psychopat dostal von z basy tak... radšej nečakajte). Legenda však hovorí, že jeden z nich "ožije" a jeho boj za dobro bude pokračovať. Nápomocný mu v tom má byť práve Indián so štýlovou pokrývkou hlavy, ktorú by mu aj Paris Hiltonová závidela... A za zmienku stojí aj biely kôň, ktorý je duchom alebo... niečím podobným...

Pri sledovaní som mal pocit, že to pri tvorbe OSAMELÉHO JAZDCA niekto nemal v hlave celkom urovnané a že si občas nebol istý, či má byť výsledný produkt zábavný alebo skôr vážny a či sa má čo najviac približovať realite alebo sa staneme svedkami nereálnych scén (krvilačné králiky, digitálne stádo bizónov). Nakoniec mi to ale nevadilo, takéto striedanie bolo spestrením inak priemerného filmu, do ktorého bola vrazená nadpriemerná čiastka.

OSAMELÝ JAZDEC bol pre mňa sklamaním. Nie tak veľkým, aby som ho úplne zavrhol, no podľa traileru a zákulisných informácií som čakal oveľa viac. A ak niekedy budem čítať kritiky na tento film, nebudem sa čudovať minimálnemu ani maximálnemu hodnoteniu. Za veľké finále by som pokojne dal vysoké hodnotenie. To však tvorilo len pätinu filmu. Tri hviezdičky z piatich sú podľa mňa diplomatické. Dúfam, že pokračovania sa nedočkáme. Vlastne si ani neviem predstaviť, čo by musela druhá časť obsahovať na to, aby si k nej fanúšikovia našli cestu...

The Lone Ranger, USA 2013, cca 149 minút

Réžia: Gore Verbinski. Scenár: Justin Haythe, Ted Elliot, Terry Rossio. Hudba: Hans Zimmer. Kamera: Bojan Bazelli. Hrajú: Johnny Depp, Armie Hammer, Ruth Wilsonová, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Barry Pepper, Helena Bonham Carterová, William Fichtner, W. Earl Brown a ďalší