Blackthorn [6O %]
27.11.2013 03:00

Recenzia pokračovania (!) westernovej klasiky BUTCH CASSIDY A SUNDANCE KID. Bez Paula Newmana a Roberta Redforda.

Keď som v auguste 2010 písal o tom, že sa možno chystá sequel kultovej legendy, sám som tomu príliš neveril. Sequel takéhoto filmu? To určite nie. Ale bolo to príliš zaujímavé na to, aby som o tom nenapísal. Tak som o tom napísal. A následne i mňa samého poriadne prekvapilo až jemne šokovalo, keď sa v októbri 2011 objavil trailer so Samom Shepardom. Sedemdesiatnik, ktorý od 70-tych rokov 20. storočia hral v desiatkach filmoch, ale dnes ho napriek tomu nikto nepozná, sa objavil v úlohe, ktorá preslávila Newmana.

Zaujímavé bolo, že približne v rovnakom čase som v bulvárnych novinách narazil na článok o tom, že teória o prežití (a premenovaní) Butcha Cassidyho nie je nič originálne a koluje svetom už pekných pár (desiatok) rokov. Čo som nevedel, takže zasa som bol prekvapený.

Nakrútiť dvojku BUTCHA CASSIDYHO A SUNDANCEA KIDA je rovnako bizarné, ako nakrútiť dvojku CASABLANCI, TITANICU alebo ČEĽUSTÍ. Ale dá sa to. ČEĽUSTE majú štyri časti, TITANIC bohužiaľ len jednu, v roku 1998 však svetom putovala správa, že štúdio reálne zvažuje dvojku o tom, že zachránená Rose v newyorskom prístave narazila na Jackovo dvojča.

BLACKTHORN môže pôsobiť ako urážka originálu. Kým si ho človek nepozrie. Osobne dávam „originálu“ 100% a ešte aj v roku 2013 a po tisíckach videných filmoch sa čudujem, ako nezostarol. Informácia, že sa chystá pokračovanie, ma nenahnevalo, nepobúrilo ani neurazilo. Asi preto, že som mal „česť“ vidieť nudný prequel z roku 1979, kde mladšie verzie Butcha a Kida stvárnili William Katt a Tom Berenger. Nezáživnejšie to byť nemohlo.

BLACKTHORN nie je žiadne hlúpe/zbytočné pokračovanie. Naopak, jedná sa o jednu z minima dvojok, ktorá má zmysel. Ponúka plnohodnotnú nadstavbu k originálu. Ak necháme bokom bizarný východiskový bod (ako je možné, že obaja banditi prežili „neprežiteľný“ záver „prvej“ časti?), jedná sa o zaujímavý počin, ktorý sa síce príliš často nehlási k originálu, ale keď to občas urobí, je to o to prekvapujúcejšie.

Nasledujú spoilery.

BLACKTHORN totiž okrem „normálnych“ scén obsahuje aj flashbacky, v ktorých Butcha, Kida a Ettu hrajú iní herci, ako v origináli. Tieto scény som nečakal a prekvapili ma už preto, že udalostiam z „jednotky“ odporujú natoľko drzo, až to vlastne bolo super. V týchto scénach vidíme udalosti, ktoré predchádzali rozhodnutiu banditov utiecť do Bolívie. Zaujímavé je, že tieto scény boli už v origináli, tu sú ale znázornené inak.

BLACKTHORN zároveň obsahuje drastickú alternatívnu Kidovu smrť. Drastickú, ak vezmeme do úvahy, aký zromantizovaný je prvý diel. „Dvojka“ je špinavá a naturalistická. Je to vidieť z niekoľkých drsných krvavých detailov, ale predovšetkým z „ošuntelých“ postáv (najlepšie to asi zvládol urastený alkoholik Rea, ktorý ale zároveň bohužiaľ hrá najzbytočnejšiu postavu) v čele so starým Butchom. Shepard ho zahral tak, ako by Butch asi vyzeral, ak by nezomrel v Bolívii. Z takmer až rozprávkového sympaťáka by sa stal mrzút s vlastným zvráteným rebríčkom hodnôt, v mene ktorého nemá problém zabíjať.

Väčšinu času však o žiadny sequel nejde. Sledujeme skrátka starého bývalého zločinca, ktorý už chce mať od všetkého pokoj a chce sa usadiť (s heslom „v živote chlapa sú niekedy dôležité len dve veci: keď odchádza z domova a keď sa vracia“). No cesta k tomu sa komplikuje a nastáva boj o holý život. Hoci film z trailerov mohol pôsobiť ako buddy movie (Eduardo Noriega z melancholického hororu Guillerma del Tora PRINC BEZ KRÁĽOVSTVA), nie je to príliš pravda.

Film občas pôsobí ako plnohodnotné kino dobrodružstvo (soundtrack, kamera, výprava), no hneď v druhej scéne obyčajne, až televízne (dosť nudné dialógy neveľmi zaujímavých postáv v priemerných lokalitách).

Nachádza sa v ňom niekoľko zvratov (komu v skutočnosti patria ukradnuté peniaze?) a postáv (Rea, Butchova milenka, indiánski prenasledovatelia). Všetko je to ale troška skratkovité a ak by mal film tri hodiny, asi by som pri ňom na prvý raz zaspal, ale na druhý by som asi ocenil robustné univerzum, ktoré španielsky režisér Mateo Gil (napísal komplikovaný scenár k svojráznemu experimentu Alejandra Amenábra OTVOR OČI) vytvoril a mal by čas na veci, ktoré teraz len načrtol (Butchov vzťah k meniacej sa dobe – autá).

Niečo mi hovorí, že my, fanúšikovia BUTCHA CASSIDYHO A SUNDANCEA KIDA, by sme vlastne za BLACKTHORNA mali byť vďační. Len si tým momentálne ešte nie som istý. Uvidíme v roku 2030.

Blackthorn Španielsko | USA | Bolívia | Francúzsko 2011, cca 100 minút

Réžia: Mateo Gil. Scenár: Miguel Barros. Hudba: Lucio Godoy. Kamera: Juan Ruiz Anchía. Hrajú: Sam Shepard, Eduardo Noriega, Stephen Rea, Dominique McElligottová, Padraic Delaney a ďalší