Všetky cesty vedú do hrobu [8O %] Tlačiť E-mail
Napísal Ján Janočko
18.08.2014 03:00

Pohľad na posledný výplod fantázie tvorcu Griffinovcov.

Seth MacFarlane, ktorý nás pred dvomi rokmi bavil Macíkom sa vrátil ako režisér, scenárista, producent. A tentoraz aj ako herec, keď si vo svojom najnovšom projekte zahral hlavnú postavu.

Na začiatok je nutné povedať, že čokoľvek, čo má na zodpovednosti tento pán, je tvorené humorom, ktorý „nereže“ úplne každému. Fanúšikovia Griffinovcov, The Cleveland Show či American Dad určite vedia o čom je reč. V dialógoch sa neraz objavuje morbidita, čierny humor a rôzne nechutnosti a narážky, za ktoré sa musia aj tí najväčší úchyláci zčasu-načas červenať. Pre úspech letného „trháku“ bolo spravené maximum, nechýbalo napríklad kvalitné herecké obsadenie. Výpočet začíname Oscarom ocenenou Charlize Theron (Monštrum, Jej prípad). Juhoafričanka si zahrala manželku pištoľníka Annu, ktorá učí hlavného hrdinu Alberta rôzne dôležité veci pre život. Napríklad strieľať. A to sa mu zíde, vzhľadom na to, že do mesta sa blíži Annin manžel, obávaný zloduch Clinch, ktorého si „užil“ čoraz populárnejší a čoraz akčnejší Liam Neeson (Non Stop, 96 hodín). Aby Albertových protivníkov nebolo málo, chlapa, ktorý mu „ukradol“ priateľku stvárnil Niel Patrick Harris linka, ktorého diváci poznajú hlavne zo skončeného How I Met Your Mother.

Hlavná dejová línia sa točila okolo farmára, ktorý, mierne povedané, vždy pokazil všetko, čoho sa chytil. Po jednom z konfliktov so spoluobčanmi mu frajerka dá kopačky a on zanevrie na celý svet... Našťastie má pri sebe kamarátov, dobráckeho ale „natvrdlého“ Edwarda (Giovanni Ribisi), ktorý chodí s milou prostitútkou Ruth (Sarah Silvermanová). Práve táto „odbočka od hlavného deja“ prináša najviac podivných situácií, keď sa obaja kresťansky založení členovia komunity snažia viesť relatívne normálny vzťah. V tom čase už v okolí vyčíňa nebezpečný Clinch, ktorý pred ďalším svojim zločinom schová ženu v blízkom meste. Tu natrafí na nešťastného Alberta, ktorého sa snaží usmerniť a zároveň mu pomôcť v získaní jeho bývalej lásky.

Niekoľko technických nedostatkov by sa dali snímke odpustiť už len za tie podarené vtipy. Samozrejme, nie všetky sa trafili do čierneho, no vyslovene trápne by som spočítal na prstoch jednej ruky skúseného drevorubača. Dej nie je ktovieako zložitý, čo vôbec nevadí. Vzhľadom na to, že sa príbeh odohráva v 19. storočí, ostávame ochudobnení o typické narážky na populárne osobnosti dnešnej doby, nechýba však čierny humor, prispôsobený časovému zaradeniu.

Začať vyrábať western je dnes skôr rarita. Filmový žáner opisujúci život kovbojov sa objavuje sporadicky a očakávania sú vysoké. Najvýraznejšie v posledných rokoch zarezonoval Tarantinov Django a Osamelý jazdec. Prvý prípad očakávania splnil (nadmieru), v tom druhom prípade už bolo čo kritizovať. Čo sa týka MacFarlaneovho projektu, divák zrejme očakával komédiu plnú hlášok a zvučných mien, ktorá ale nemá ambíciu bohvieako preraziť a len s ťažkosťami by sa mohla stať „ťahákom leta“. Je nutné povedať že sa naozaj o nič svetoborné nešlo. Je však raritou, ak sa v komédií stavia publikum a kritika pozitívne k humoru tohto druhu. Tvorcovia neprestrelili a na pohľad nenápadná oddychovka si odniesla veľmi dobrý divácky ohlas. Jedným dychom je však potrebné dodať, že Macík bol o čosi lepší (o čom svedčia aj divácke ankety na portáloch venujúcich sa filmom).

Kvalitne obsadená komédia Všetky cesty vedú do hrobu nemá ambíciu zvalcovať kiná a dostať sa na vrchol rebríčkov sledovanosti. Avšak rozhodne sa nedá povedať, že by nezaujala. Snímok tohto druhu je čoraz menej a tak sa určite oplatí dať tomuto pohľadu do života amerického farmára s hlasom Petera Griffina šancu. Navyše, pre fanúšikov režiséra MacFarlanea je to povinná jazda. Rovnako, ako bude Macík 2, ktorý sa už natáča.

A Million Ways to Die in the West, USA 2014, cca 116 minút

Réžia: Seth MacFarlane. Scenár: Alec Sulkin, Seth MacFarlane, Wellesley Wild. Hudba: Joel McNeely. Kamera: Michael Barrett. Hrajú: Seth MacFarlane, Charlize Theronová, Amanda Seyfriedová, Liam Neeson, Neil Patrick Harris, Giovanni Ribisi, Wes Studi, Rex Linn, Ewan McGregor, Jamie Foxx, Ryan Reynolds a ďalší