Všetky cesty vedú do hrobu [2O %] Tlačiť E-mail
02.01.2015 03:00

Recenzia westernovej komédie od tvorcu Macíka s Charlize Theronovou a s menšou rolou zlého kovboja Liama Neesona.

K Sethovi MacFarlaneovi som si vytvoril vzťah vďaka kreslenej divočine Griffinovci. Síce mi pár sérií trvalo, kým som si na jeho špecifický humor zvykol, ale potom sa z toho stala návyková záležitosť. Napriek tomu som jeho hraný celovečerný debut vnímal rozpačito. Takže keď začal nakrúcať svoj druhý film, bol som rozpačitý. Bohužiaľ, neveľmi vtipný/zaujímavý Macík je oproti dnes recenzovanej snímke poklad za 80%.

Vôbec mi nejde o to, že niektoré frky sú vulgárne. OK, scéna s preháňadlom a klobúkmi bola fakt za hranicou. To som skoro hodil šabľu. Inak ale v zásade proti vulgárnym gagom nič nemám a radšej si pozriem dobrý vulgárny gag, ako nudný „suchý“/akademický. Vulgárne vtipy v tomto filme sú však o ničom (močenie uvidíme rovno dva razy, nechýba ani semeno). Nanešťastie rovnakom o ničom sú aj tie, v ktorých nefiguruje semeno, moč ani hovno. Neviem, čo sa to so Sethom stalo, či sa len stále aklimatizuje z animácie na celovečerný film, ale zatiaľ to vyzerá na to, že sa bude aklimatizovať ešte 30 rokov.

Ten film fakt nie je vtipný. I pri najlepších vtipoch (smrť pri fotení – tu si ale prosím všimnite, ako z danej scény rýchlo zmiznú deti, pretože to už by bolo kontroverzné) som sa len skromne pousmial. Bavili ma snáď len dva vtipy na pokračovanie: bláznivá ovca stále lezúca na strechu a legenda o chlapovi, ktorý sa údajne raz pri fotení usmial. Inak je film taký nevtipný, že ho nezachráni ani hŕstka biednych cameo, z nich najlepší je priemerný (potitulkový) Divoký Django. Potom je tu ešte stodolové auto-cameo Christophera Lloyda, ale to je úplne mimo. Ewana McGregora a Ryana Reynoldsa bez IMDb nenájdete (McGregor je údajne medzi štatistami počas prestrelky a Reynoldsa v bare zastrelí Neeson) a Patrick Stewart filmu prepožičal len hlas (v snovej pasáži). Wes Studi samozrejme zasa hrá Indiána, ale scénu s jeho kmeňom nezachráni ani halucinogénna pasáž. Miestami som sa cítil doslova trápne a nemohol som pochopiť, o čo Sethovi v danej scéne ide. Toto nebol príliš dobre zvládnutý film.

Mohlo sa zdať, že to bude skvelé. MacFarlane sa okrem réžie a scenára chopil hlavnej úlohy (v zásade je po vizuálnej stránke síce dosť „bežný“, ale aj pomerne sympatický) a mimo neho uvidíte Theronovú, Neila Patricka Harrisa, Neesona alebo Giovanniho Ribisiho. Nanešťastie, nikto z nich nie je vtipný a to dokonca ani Ribisi v tandeme s prostitútkou; ich sexuálne eskapády nie sú skoro vôbec vtipné a pritom mohli byť pokladom snímky/mohli si ju kradnúť pre seba podobne, ako kedysi Johnny Depp Pirátov Karibiku. Neeson je dve minúty na začiatku a potom zopár minút na konci, hrá v podstate úplne vážne, ako z „klasického“ westernu a nie je dobrý, sympatický, nie je nič. Theronová vo mne znova oživila presvedčenie, že by sa ako herečka uplatnila najlepšie v porne a to bez ohľadu na to, že v minulosti získala Oscara za rolu sériovej vrahyne.

Udivuje ma, že ani scény, ktoré proste MUSELI byť dobré a humorné, sú hodné maximálne nadvihnutia obočia a letmého pousmiatia (strieľanie fliaš, kvetina v zadku, bitka v saloone, tanec, padnuté kone). Len minimum vecí ma aspoň trocha pobavilo a ani tam to rozhodne nebol žiadny zázrak (otrávená guľka a následný monológ, bicykel).

Udivovali ma aj logické diery v scenári, i keď pri tak nevtipnej komédii je to ešte ten menší, ak nie najmenší problém. Keď mala Theronová Neesona na zemi, prečo ho nedorazila? Z etických dôvodov? Ako sa neschopný Seth s koňom dostal na vlak? Bradatý Neesonov posluhovač nevidel, s kým sa bozkávala? V saloone stál dva metre od neho a nevidel ho?! Čo mala znamenať scéna so šerifom? Chlap ho zabil, alebo len omráčil? Na konci na pištoľníkov nabehli nejakí dvaja chlapi s puškami, ale nevšimol som si, či išlo o oživeného šerifa alebo o jeho pomocníkov. Tak či tak, či už šlo o šerifa, alebo len o pomocníkov, kde boli tak dlho? Veď od úteku z väzenia po finálnu prestrelku ubehlo more času.

A vážne neviem, čo mal znamenať moment, keď sa Theronová Setha spýta na rodičov a on povie, že otec pochováva matku hore na kopci. Malo to byť myslené tak, že zomrela a pochováva ju, alebo že vedia, že si ich syn pohneval najnebezpečnejšieho pištoľníka na divokom západe a tak sa predčasne zaživa pochovávajú? Každopádne, po zvyšok filmu sa neukážu (UPTADE: dodatočne som sa dozvedel, že scéna s pohrebom vraj bola nakrútená a vystrihnutá).

Skutočným peklom sú ale až smrteľne vážne scény morálnych ponaučení a dlhých dialógov, v ktorých sa medzi postavami „budujú vzťahy“ a „rieši sa psychológia“. Niekto môže tvrdiť, že tieto scény sú myslené ako paródia, ale som presvedčený o tom, že nie sú. Sú to proste úplne normálne „seriózne“ scény a sú ešte o stupienok neznesiteľnejšie, ako komediálne. MacFarlane dokonca túži, aby sme sa reálne báli o život jeho postáv, čo je nenormálne.

O nejakej extra výpravnosti nemôže byť ani reč. Je tu síce jeden vlak, banda Indiánov a westernové mestečko, ako celok ale snímka pôsobí televíznym, nízkorozpočtovým dojmom. Čo je čudné, lebo stála 40 miliónov, čo nie je veľa, ale ani málo. Nuž... čo už.

Recenzia od Jana Janočka.

A Million Ways to Die in the West, USA 2014, cca 116 minút

Réžia: Seth MacFarlane. Scenár: Alec Sulkin, Seth MacFarlane, Wellesley Wild. Hudba: Joel McNeely. Kamera: Michael Barrett. Hrajú: Seth MacFarlane, Charlize Theronová, Amanda Seyfriedová, Liam Neeson, Neil Patrick Harris, Giovanni Ribisi, Wes Studi, Rex Linn, Ewan McGregor (cameo), Jamie Foxx (cameo), Ryan Reynolds (cameo), Christopher Lloyd (cameo) a ďalší

............................................................................................................................