Coenovci a western Tlačiť E-mail
29.11.2010 08:32

Trailer na western bratov Coenovcov s Jeffom Bridgesom True Grit.

Ethan a Joel Coenovci (ako režiséri, scenáristi a producenti) dávajú filmovému svetu od svojho debutu (v roku 1984 - Zbytočná krutosť s Danom Hedayaom) filmy, na aké sa nezabúda a ktoré väčšinou získajú veľa Oscarov (Fargo, Táto krajina nie je pre starých).

Bohužiaľ, Ethan a Joel majú zvláštnu úchylku - nakrútia jeden majstrovský film za 5 rokov (Big Lebowski) a medzitým blbnú s plejádou hollywoodskych hviezd v čudných nevtipných komédiách, ktoré pôsobia skôr dojmom svojrázneho (a nie príliš zábavného) relaxu (muzikál Braček, kde si? s Georgeom Clooneym, čierna komédia Päť lupičov a stará dáma s Tomom Hanksom).

Aj ich zatiaľ predposledný film (špionážna komédia Po prečítaní spáľte s úchylnými kreáciami Clooneyho a Brada Pitta) bol z rovnakého súdka. Mal „svoje momenty“, ale priemerný divák, ktorý vie, čoho sú Coenovci schopní, nechápe, prečo niekto s ich renomé robí komédie, ktoré nie sú komické (Neznesiteľná krutosť s Catherine Zeta-Jonesovou).

Coenovci ale chystajú ďalšiu svoju typickú bombu – z trailerov sa DOČERTA RIADNE DRSNE javiaci western True Grit. Jedná sa o remake rovnomenného (u nás často pod prekladom Maršal) filmu s Johnom Wayneom z roku 1969 (resp. o ďalšiu filmovú adaptáciu novely Charlesa Portisa v poradí).

Jednooký prepitý maršal (za Crazy Heart oscarový Jeff Bridges) v snímke s dospievajúcou dievčinou (neznáma Hailee Steinfeld) vyráža do divočiny pomstiť vraždu jej otca, za čo mohli špinavé ruky nebezpečného psychopata (Josh Brolin – Táto krajina nie je pre starých, Wall Street: Peniaze nikdy nespia). V prírode spoja sily s texaským rangerom (žiadne srandičky prosím), ktorého s chuťou stvárňuje fúzatý Matt Damon. Coenovci si k filmu napísali scenár a produkujú ho, s čím im pomohol Veľký Steven Spielberg (no vážne). Kameru bude mať špičkový Roger Deakins a hudbu zloží Carter Burwell.

Žáner western to má v poslednom desaťročí ťažké. Vznikajú síce dobré kusy (austrálske Proposition, remake 3:10 do Yumy s Croweom), výborné avšak „nečisté“ moderné variácie (Tri pohreby Tommyho Lee Jonesa, Skrotená hora) i kontroverzné kúsky, ktoré divákov delia na dva tábory (Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom). Ale tiež nudné (Nezvestné Rona Howarda) a priemerné (Kellyho gang s Heathom Ledgerom). Konkurencia je teda skôr slabá, ako silná. Avšak nadupaný trailer s mrazivou pesničkou Johnnyho Casha naznačuje, že True Grit nemieni byť jednookým medzi slepými, ale mieni hrať prvú ligu. Totálnu špicu.

„Pomôžte mi.“ – „Tebe už niet pomoci, synak.“ BÁCH!