Skutočná guráž [6O %]
17.01.2011 06:26

Recenzia na western bratov Coenovcov, Stevena Spielberga a Jeffa Bridgesa SKUTOČNÁ GURÁŽ.

14-ročnej Mattie Rossovej (takmer debutujúca 14-ročná Hailee Steinfeldová) psychopat Tom Chaney (Džoš Brolin – MIMIC, TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH, WALL STREET: PENIAZE NIKDY NESPIA, JONAH HEX) zavraždil otca. Truhlu pošle domov k mame a malému bratovi, vyjebe s miestnym statkárom a za takto získané peniaze si najme jednookého maršala (nie šerifa) Roostera Cogburna (Jeff Bridges – TRON, DVERE V PODLAHE), aby Chaneyho našiel. Maršal je alkoholik a nevie, koľko presne grázlov už počas svojej kariéry zastrelil. Ale určite ho to netrápi, má na rozdiel od iných skutočnú guráž na takýto kšeft a po zopár tvrďáckych dialógoch a monológoch sa rozhodne ponuku nielen prijať, ale akceptovať tiež to, že výrečné tvrdohlavé dievča pôjde do divočiny, na nebezpečné indiánske územie, s ním. Cestou sa k nim pridá texaský ranger (Matt Damon s fúzmi), ktorý hľadá rovnakú osobu, len pre iný zločin. Chaney sa medzičasom podľa všetkého pridal ku krvilačnej bande „Šťastného“ Neda Peppera (Barry Pepper), takže jeho polapenie bude o to ťažšie...

Môj vzťah k westernom a bratom Coenovcom je raz hore, raz dole. Dlhé roky som si myslel, že mám westerny rád, ale keď som si to spočítal, s údivom som zistil, že sa mi páčilo maximálne 10. Je tam niečo s Redfordom, od Eastwooda nič, našli by sa SIEDMI STATOČNÍ, áno, SIEDMI STATOČNÍ nesmú chýbať. A ešte zopár ďalších, ktoré si rád pozriem štyridsiaty raz. Väčšina westernov, aké som videl, ma ale nudila. Coenovci sú duo, ktoré raz za X rokov nakrúti bombu (BIG LEBOWSKI, TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH), no prestávky medzi nimi sú vyplnené podozrivo nevtipnými komédiami (NEZNESITEĽNÁ KRUTOSŤ, PO PREČÍTANÍ SPÁĽTE).

Keď som si ale prečítal, o čom bude western SKUTOČNÁ GURÁŽ (remake filmu s Johnom Wayneom, ktorý som nevidel resp. nová adaptácia knihy, ktorú som nečítal), kto v ňom hrá a videl som trailer s Johnnym Cashom, začal som sa tešiť, keďže Bridgesa pokladám za jedného z najlepších amerických hercov.

Až sa trocha bojím v recenzii pokračovať, pretože nebude taká nadšená, ako som čakal pred pozretím (a po pozretí prvej hodiny). Film obsahuje niekoľko nápadov, ktoré je radosť vidieť. Miestami som bol dokonca dojatý. Iste, Coenovci používajú aj klišé. Bez toho, aby som spoileroval, sa chcem spýtať, aký normálny divák čaká, že ranger a maršal naozaj odídu do divočiny bez dievčaťa a ono ostane sedieť doma? Ale sú to klišé, ktoré dalo by sa povedať CHCEME čakať a sme polichotení tým, že sa prostredníctvom nich s nami Coenovci hrajú s našimi očakávaniami.

Prvá hodina 80%. Nielenže je dobrý Bridges, od ktorého to všetci čakali po pohľade na jedinú fotku jeho maršala, dobrí sú všetci. Potešil ma pohľad na každú epizódnu postavičku, pretože bola taká zaujímavá, že som až po dopozeraní začal uvažovať, prečo tam vlastne bola (medveď). Výborný je Matt Damon – taký vtipný nebol snáď už celé roky, radosť počúvať jeho zveličené preslovy (o všetkom). Vôbec, postavy v tomto filme rozprávajú veľa a často a miestami sú dialógy, hlášky a monológy skutočne parádne suché („Harpya v nohaviciach a hňup s účesom, ako keby ho oblizla krava.“).

Samostatný odstavec si zaslúži Steinfeldová, ktorá je neuveriteľná, naposledy som také mrazenie zo sebavedomého detského hereckého prejavu cítil v deväťdesiatom deviatom z Haleyho Joel Osmena v ŠIESTOM ZMYSLE. Pevne verím, že Steinfeldová bude mať viac šťastia, pretože si okamžite získala moje srdce. Viem si predstaviť miliardu herečiek, ktoré by niečo také zahrali inak a zle. Navyše vie dobre a odvážne jazdiť na koni, čo vo westernoch rozhodne nebýva pravidlo (ťažko povedať, ako jazdia Bridges a Damon, v tomto filme na koňoch len sedia, finálny „cval s vetrom o závod“ bol na 99% zadná projekcia). Steinfeldová je taká dobrá, že na scény s ňou som sa tešil ešte viac, ako na scény Bridgesa a Damona.

Práve toto trio je odpoveď na otázku „Prečo si to pozrieť?“. Určite tou odpoveďou nie je „akcia“, je jej máličko a keď už sa rozbehne a čakáte, čo bude, nie je nič. V tomto mi snímka pripomenula podobne realistickú (možno až príliš) APPALOOSU Eda Harrisa. Odpoveď nie je ani „skvelá výprava Divokého Západu“. Úvod v mestečku je výpravný, ale len čo sa dostaneme do zimných hôr, je výprava pochmúrna a veľa scén sa odohráva v noci, takže nie je nič vidieť. Povedal by som, že malý rozpočet (údajne 40 miliónov dolárov) je na filme dosť vidieť, čo mi pri menách ako Coenovci a Spielberg (ktorý produkoval) pripadalo až neospravedlniteľné.

Tou odpoveďou sú teda traja herci, ktorí perfektne hrajú dobre napísané postavy, ktoré z úst nevypúšťajú hollywoodske splašky, ale rozumné a vtipné dialógy. Keď aj raz za 30 minút dôjde na „city“, zachvelo sa srdiečko a poskočila slzička. To, že hlavné postavy sú také rozdielne (nielen vekovo a pohlavne), umožnilo filmárom inscenovať pôsobivú vzťahovú chémiu, ktorá nenudí.

Resumé. Hoci po prvej hodine nadšenia prišlo sklamanie, stále je to solídnych 60%. Som ale troška zaskočený a mrzí ma, že som si nemohol poriadne poplakať, že som si nemohol užiť bombastickú akciu, mrzí ma, že mi nebolo dovolené dôstojne (hoci takto to v živote tiež chodí, niektorí ľudia nám zo života zmiznú bez rozlúčky, film ale nie je život) sa rozlúčiť s postavami, ktoré mi prirástli k srdcu. A to je všetko, v poslednom odseku nasledujú spoilery.

TENTO ODSEK OBSAHUJE SPOILERY Bohužiaľ po sľubnej prvej hodine (film má cca hodinu trištvrte bez titulkov) sa niečo stane. Znepokojilo ma, ako čudne je v tejto hodine príbeh vystavaný. Neviem, či je to chyba mojich očakávaní, ale (naivne?) čakám, že ak sa všetko vo filme deje kvôli psychopatovi, bude jeho hereckému predstaviteľovi umožnené poriadne si zahrať. Coenovci však odmietajú divákovi dať to, čo si zaslúži. Ak hrá ústrednú zápornú postavu Josh Brolin, logicky čakám, že si ju aj naozaj zahrá. Brolin je bohužiaľ viac na plagátoch k filmu, než v samotnom filme. Zahrá si v asi troch scénkach, povie asi 10 viet a je zastrelený. Barry Pepper, čo je tiež pomerne známy (a dobrý, ak chce) herec, sa objaví tiež v asi troch scénkach, akurát povie o desať viet viac (a je paradoxne najdžentlmenskejšou postavou filmu). Navyše hrá chlapíka, ktorému to myslí, kým Brolin spomaleného hlupáka. Naivne som čakal, že ako sa bude trio blížiť ku gaunerom, tí im budú v ústrety nechávať jednotlivých členov družiny a raz za 15 minút nastane brutálna akčná scéna. Nič, skupinka je vystrieľaná až na konci, každému sa ujde jedna rana a po štyridsiatich sekundách je koniec. Kto to boli? Prečo jeden z nich kvičal? Je to zvláštne umelecké rozhodnutie alebo Coenovci nakrútili štvorhodinovú verziu a Spielberg im ju zostrihal na 110 minút? Po akčnom vyvrcholení, z ktorého ste väčšinu videli v traileri, som sa pozrel na hodinky a šokovane si uvedomil, že všetci zlí sú mŕtvi a film má trvať ešte aspoň 20 minút! Nechápal som, aké eso Coenovci vytiahnu. A keď vytiahli „pád“, nemohol som veriť vlastným očiam, čo je to za hovadinu. Scenár je ale čudný už predtým – čo malo znamenať to náhodné ranné stretnutie pri rieke? Nie je to predsa len už troška priveľká náhoda? Majú niečo také Coenovci so svojou povesťou „zábavných intelektuálov“ za potrebné? Myslel som, že zvláštny koniec „po tridsiatich rokoch“ to napraví, keďže milujem nostalgické návraty na miesta dávnych dobrodružstiev, na ktorých už dávno utíchol rev zbraní a zo skutočných udalosti sa stali mýty a legendy. Po vystúpení z vlaku som čakal niečo ako... videli ste ŽELARY? Ten koniec, kde sa stará Geislerová vráti do dediny? Tak niečo také. Pasáž, ktorá mi roztrhne srdce a nechá tak. Nič také. Coenovci akoby až nenávistne odmietali dať divákovi to, čo natešene čaká. Hrdinkin monológ je príjemne „zapálený a precítený“ (dosť mi pripomínal AKO ZABIŤ VTÁČIKA). Ale nestačí. Že na indiánskom území nevidíme Indiána (jeden sa mihne asi na 20 sekúnd, ale nie je mu vidieť do tváre) radšej ani vôbec neriešim. KONIEC SPOILEROV

True Grit, USA 2010, cca 110 minút

Réžia, strih a scenár: Ethan a Joel Coenovci (podľa novely Charlesa Portisa a filmu s Johnom Wayneom z r. 1969). Kamera: Roger Deakins. Hudba: Carter Burwell. Hrajú: Hailee Steinfeldová, Jeff Bridges, Matt Damon, Josh Brolin, Barry Pepper a ďalší